Blåklockan
Jag tänkte bygga ett växthus på 12 kvadrat, ca 4*3 m i trä och klä in i plastfolie för att prova på det här med växthus (blir nog att vi bygger ett riktigt i framtiden).

Det jag funderar på är hur mycket varmare det blir inne i ett sådant växthus än utomhus, särskilt på nätterna? Jag har förkultiverat bönor, squash, pumpor, purjolök och aburgin inne och undrar när i så fall man borde kunna sätta ut dom i växthuset, hur varmt ska det vara på dagarna och nätterna för att temperaturen i växthuset ska vara tillräckligt hög? Tänkte att jag kan dela av växthuset så att en tredjedel blri isolerad med bubbelplast för att få upp temperaturen ytterligare om det funkar att göra så? Har även paprikor och chiliträd sen i höstas som nog hade velat komma ut i friska luften.

Hur högt till tak skulle ni rekommendera mig att bygga? Det blir ingen sockel utan bara hörnplintar och så träreglar, hur högt ska man göra sidoväggarna och hur högt bör det vara till taknocken för att få ut så mycket som möjligt av den här typen av växthus? Tänkte införskaffa automatiska lucköppnare också.

Ska ha växthuset i hörnan på min köksträdgård, där är matjorden bortgrävd och på det ligger ett tjock lager med sand/fint grus så växthuset kommer stå ovanpå det så växterna tänkte jag ha i krukor.

Jag har ingen erfarenhet av växthus alls men jag hade gärna velat få lite mer utrymme till det förkultiverade så det vore toppen om man kunde få ut allt i ett växthus innan man kan plantera ut det på riktigt. En del växter tänkte jag behålla i väthuset under sommaren, som tomater, chilin och paprikorna och kanske gurkan mm.

SÅ tacksam om ni vill svara, vill helst ut och börja såga nu på direkten biggrin.gifbiggrin.gif
Davidoff
Min korta erfarenhet är att det INTE håller värmen, utan till morgonen har du samma temp som ute. Varmluftsfläkt är ett måste alltså. Ju mindre volym och ju bättre isolering, desto mindre värme måste du tillföra.
/D
Jultorpet
Håller med föregående, det håller inte värmen över natten om det blir kallt ute. En vanlig kupévärmare hade jag i mitt lilla växthus i många år, det funkade jättebra.

Däremot kan det bli väldigt varmt på dagen om det är sol direkt på, behövs bra vädring då.
Blåklockan
Attans då. Så om man vill använda växthus främst till att vänja över plantorna till utetemperatur så får man hitta på något annat.

Skulle ett mindre växthus på runt 6-7 kvadrat fungera till ändamålet i väntan på ett större eller är det helt bort kastat med pengar, finns ju en hel del mindre begagnade... Hade det fungerat att ha chili, paprikor och aburgine i ett litet växthus eller är det helt omöjligt att få lagom temperatur?

Vill inte lägga massa tid och pengar på hög sockel då vi vill göra att ordentligt längre fram.

*Stintan*
Om det är för att vänja plantorna vid utetemperatur är det nog inte så smart med ett sånt växthus. Där kan bli väldiga temperaturväxlingar. Bättre då att du avhärdar växterna genom att ställa ut dom på halvskuggig skyddad plats och lägger över 4-5 lager fiberduk. Sen tar du bort ett lager fiberduk var fjärde dag ungefär. Eller så bär du in plantorna på kvällen om det verkar bli kallt.
Davidoff
Mitt är på fem kvm, med en byggfläkt kopplat efter en termostat från Clas Ohlsson. Det har sedan första april hållit en dygnstemperatur på 13-30 grader, även vid frost. Jag har dock beställt en ny fläkt från Willab som både värmer och fläktar på temperaturbasis. Misstänker nämligen att mitt lilla hus kommer att hålla 40 grader i juli annars. Om inte det räcker tar jag upp ett luftintag nertill med en fast, termostatstyrd fläkt (typ badrumsfläkt). Det borde räcka tillsammans med mekaniska, tempstyrda takfönsteröppnare.
Blåklockan
CITAT (Davidoff @ 07-05-2011, 15:20) *
Mitt är på fem kvm, med en byggfläkt kopplat efter en termostat från Clas Ohlsson. Det har sedan första april hållit en dygnstemperatur på 13-30 grader, även vid frost. Jag har dock beställt en ny fläkt från Willab som både värmer och fläktar på temperaturbasis. Misstänker nämligen att mitt lilla hus kommer att hålla 40 grader i juli annars. Om inte det räcker tar jag upp ett luftintag nertill med en fast, termostatstyrd fläkt (typ badrumsfläkt). Det borde räcka tillsammans med mekaniska, tempstyrda takfönsteröppnare.

Tack för svar!

Oj va varmt, där kanske det är en fördel med litet växthus. Just nu försöker jag få tag på ett beg. växthus på runt 10 kvadrat så tänkte jag att jag kan packa in de ömtåliga växterna lite mer inne i växthuset med mini-växthus eller liknande.

Dessvärre verkar det omöjligt att få tag i växthus större än 6 -7 kvadrat sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon