KRT
Har grävt bort ca 1/2 kubik jord med fruktansvärt mycket kirskålsrötter och plantor i. Vad gör jag enklast med det? Kör iväg och slänger det på soptippen? Lastar ner det i en säck och väntar ett år? Lägger det i en hög, täcker m presenning och försöker glömma bort den?
Har tyvärr ingen kompost, då den gamla var rutten och jag inte har hittat ett bra ställe att sätta en ny på eftersom jag gjort om i trädgården..... Å andra sidan växer och frodas förmodligen kirskålen i en kompost sad.gif
Gossen Ruda
Om man hela tiden täcker kirskålen med nytt material överlever inte ens kirsen i en kompost. Försök sålla igenom jorden och plocka bort alla rötter. Låt sen jorden ligga lite så hinner alla kvarvarande rötter skicka upp skott och är lätta att hitta och ta bort. Till slut är jorden ren från kirsen.
KRT
Uthållighet med andra ord wink.gif

Tack för tipset......
fixarn
Jag hade för två år sedan ett område på ca 20 kvadratmeter proppfullt och tätt med kirskål. Med hjälp av grep och massor av tålamod så är de nu så gott som utrotade! De försöker ibland med små nya skott, men då är jag där igen så fort jag ser dem och "rotar" igenom varje millimeter av jorden! Enkelt och effektivt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon