cocosboll
05-05-2011, 19:44
Hej
Söker böcker om trädgård/odling etc som är bra för nybörjaren. Finns det kanske någon uppslagsbok eller nått som är bra?
Tips emottages!
Ingrid Zon3
05-05-2011, 20:30
Karin Berglund (m.fl.) "Din trädgård" (Bonniers) om jag bara får välja en.
Den är inte så ny men den lärde jag mig ofantligt mycket av. Glöm tunna små böcker som heter något med nybörjare i titeln. Du ska ha något som tar upp många olika aspekter, som är bred och ändå inspirerande.
Har du ett bibliotek i närheten kan du kolla vad de har inne och låna hem. Det är ju rätt dyra böcker så det är bra att inte köpa grisen i säcken.
smuleborg
05-05-2011, 20:50
Håller med; Karin Berglunds bok som bred(nybörjar-)basbok. Och om du tänker odla grönsaker, finns en bibel: Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" (funkar även för absolut nybörjare). De här två böckerna kommer du långt med!
Fall inte för den frestelse som Ingrid Zon3 beskriver.
Sedan beror det lite på vad du är intresserad av!
Håller med om "grundboken" som nämnts ovan.
Vill du sedan klippa och beskära din buskar mm så måste jag ju rekommendera "Förökning & Beskärning", en riktig "bibel" i ämnet!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113024116
cocosboll
06-05-2011, 06:47
Tack för svar!
Bibblan var ju en bra idé, ska kolla vad dom kan ha inne. Blir väldigt frestad av alla fina böcker som finns men det är ju en djungel!
Håller med om ovan men Prisma har en bok som heter Vår Trädgårdsbok som brukar säljas lite överallt ganska billigt. Såg den på Coop Forum i Täby för nån vecka sen för bara 99:-.
Den är nästan lika bra som "Din trädgård" tycker jag i alla fall.
Helén
Då vill jag absolut rekomdera "Första Trädgårdshjälpen" av Gunnel Karlsson o Susanna Hultin,där står precis alla frågor som man har som nybörjare då menar jag precis allt !ingen dyr bok heller 120 kr ungefär.Den är toppen bra !
Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.