Full version: Meze
digitalkarin
Jag har blivit såld på libanesisk/grekisk meze. Smårätter, röror som man doppar pitabröd i. Jättegott! Men är det nån som har recept på rörorna?
Hummus och sånt...?
estet
Här är ett recept på Hummus som jag använder. 4-5 port.

175 g kikärter 1½ dl tahini
3 vitlökar saften av 2 citroner
3-4 msk vatten salt
svartpeppar olivolja o cayennepeppar till garn.

Kör att i en mixer tills det är slätt. Gör en fördjupning i mitten och häll i olivolja. Strö över cayennepeppar.

Lättast är det om du använder kikärter på burk istället för torkade som måste blötläggas. Burkarna jag brukar köpa är på 400 g å så höftar med det andra jag litegrann.
Supergott.
estet
meze

Det här kom jag ju ihåg också. Lätt frestande!
Cilla
Har man en mixer är det gott att mixa fetaost, keso, paprika och kryddor till en röra att dippa i eller ha till maträtter. Också potatisrätter är gott att ha sådana här "dipper" till. Mycket godare än sås i min smak.

Jag gör en enkel kesoröra som är god på mackor:
keso
finklipp av purjolök
kaviar
Rör samman med en gaffel.

Hummus har vi delat recept på här tidigare tror jag. Jag gör för närvarande en av:
kikärtor
sesamolja
olivolja
lime
vitlök
salt
peppar
karin på balkongen
Det här häftet fanns i affären i vintras, ordnade mezemiddag med flera av recepten - jättegott! Kikärtsröra, aubergineröra, currymandlar och en massa annat wub.gif

http://www.arla.se/templates/Buffee.aspx?i...141&BuffeeID=33
-asno-
Hej!
Det finns färdig hummos tahin på burk - alltså kikärtor och sesampasta blandat. Den är helt ok att göra röra på med vitlök, olivolja, salt och ev peppar. Men glöm inte den fantastiska persiljesalladen! Recept på en höft, men det ska vara mycket persilja, röd lök, gurka och tomat - man kan oxå ha en krydda som heter sumak i. Dressing på mycket citron och olivolja, sen är det bara att salta efter behag. Kokt kronärsskocka överslagen med sås av olja, citron och vitlök (mer av allt än man tror, ffa citron) är heller inte illa.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon