CITAT (emmsing75 @ 05-05-2011, 21:24)

JAg har köpt en kartong "Gourmet låda" som innehåller 4 olika sorters potatis (Amandine, Marine, Juliett och Cherie) som jag ska sätta i mitt nya land. Har aldrig odlat potatis tidigare och är därför helt "grön" på detta. Landet är inte så stort och jag vill få plats med andra saker också så hur tätt kan man sätta dem egentligen och hur djupt ska de planteras. Två av sorterna står det "tidig" på och de två andra kallas "sommarpotatis", vad innebär egentligen sommarpotatis och är det de som det står "tidig" på som blir klara först? Hur vet man förresten när är blir klara?
Tack på förhand på dessa säkert ganska dumma frågorna!
Hej där
odlade (utanför Göteborg) cherie förra året, den är jättegod, sjukdomsresistent men ger inte så stora skördar, var färdig i augusti/sept. Marine blev inte så bra, verkade få mjöldagg så den är inte resistent, och den blev klar ngt tidigare. De andra två känner jag inte till. Alla potatissorter blommar inte så det kan man inte gå efter utan man får känna efter i jorden om de verkar fullvuxna. Gäller att ha lite tålamod och inte ta upp för tidigt som jag gjort! Om du har ordentligt med plats åt sidorna kan du nog sätta lite tätare ca 2 dm, men ett måste är ordentlig kupning flera ggr under säsongen eftersom potatisarna kommer utmed stammen. Och så vattna var 14-e dag om det blir lika torrt o varm som förra året och det får vi väl hoppas! :cool:
Hälsningar
gunilla