emmsing75
Planterade för några år sedan persikan frost längs en spalje i söderläge zon 3-4 och det gick bra första åren, vi hann få 3 persikor innan det förra året dog. Fortfarande finns lite liv i det men jag har bestämt mig för att ta bort det eftersom det inte stod optimalt där heller då det är ett ganska blåsigt hörn av tomten. Nu funderar jag istället på att köpa ett nytt persikoträd och ställa det vid en vägg i söderläge men kruxet är att det är under ett utskjutande tak. Innan vi flyttade hit hade dock grannarna granar där och de verkade klara sig bra och jag har inget emot att stödvattna då och då. Är det värt att testa detta eller är det ett projekt dömt att misslyckas?

Vårt hus är ett tegelhus av sutterängtyp och där jag tänkt plantera finns ingen källare men kan det ändå bli vatten eller rotskader på huset om man planterar där?
Gunilla T
Det är nog ingen optimal plantering för en växt. Det kommer att behövas mer än stödbevattning och ingen husgrund mår bra av det. Det går inte att jämföra gran med persikor.

malarmaster
generellt skall man inte ha träd/buskar intill husvägg pga fuktskador på fasad o grund,kan bli skador på dräneringen o dagvatten ledningar m.m. är det källarhus bör detta särskilt beaktas.sedan är det så att större växtlighet avsevärt försvårar underhållet,målning m.m. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon