KRT
Har två amplar som hänger från balkongen, från "taket" i ytterkant. Förra året provade jag mini-Petunior - de klarade inte torkan och vinden. Vad ska jag satsa på i år?
Det är söderläge, och rel blåsigt (OM det blåser ligger vinden på just där).
Vill helst ha något m hängande eller halvhängande växtsätt. Gärna vita, aprikosa/laxrosa eller röda blommor, inte blått eller lila.

Någon som har ett tips?

tepa
Hej

Det finns väldigt vackra Hängbegonior. Vet dock inte hur dom klarar vinden...

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Hur stor jordvolym är det i amplarna? Är de för små är det svårt få något att trivas i dem i söderläge.
*Stintan*
Jag har också en blåsig balkong i söderläge så det gäller att ha rejält stora amplar och hålla koll så blomorna får tillräckligt med vatten.
Hos mig funkar kaskadpelargon och minipetunia bra fast det har hänt att jag fått lyfta ner dom när det blåst för mycket för att dom inte ska blåsa ner i huvudet på någon. Jag använder stora blå plastamplar, inte så snyggt kanske men det får man ta.

I år ska jag testa med ampeljordgubbar och så får det bli minipetunia igen.

[attachment=60335:balk209.jpg]

KRT
Jordgubbar låter intressant, trevligt att kombinera något ätbart m visuellt tilltalande!

Jordvolymen är väl inte jättestor, men det var nog vinden i kombination m söderläget som tog knäcken på dem. Något som tåler både värme och blåst är det jag är ute efter. Finns det hänglavendel smile.gif?????
abbbe
CITAT (KRT @ 06-05-2011, 16:50) *
Finns det hänglavendel smile.gif?????

Du ville ju inte ha blått eller lila.
KRT
Men silverfärgat går bra, och det finns ju rosa och vit lavendel....wink.gif
abbbe
CITAT (KRT @ 06-05-2011, 17:16) *
Men silverfärgat går bra, och det finns ju rosa och vit lavendel....wink.gif

Ok wink.gif nej men, tror inte lavendel skulle passa så bra i ampel. Eller?
KRT
Nej tyvärr inte, men något lika tåligt hade varit perfekt!
*Stintan*
Bacopa kanske, har ju vita blommor och tål lite lätt torka och soligt läge.
KRT
Ska ta en titt, tack för tipset!
Alba
Om du vill ha något som äe extremt tåligt för vindar ska du välja Femtunga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon