Garden bliss
Vi ska plantera 70 meter bokhäck (80-100 cm höga plantor) och funderar på vad vi ska täcka med undertill. Hittills lutar det åt någon slags duk, det verkar effektivast och billigast. Men vilken typ ska man ha? Har provat barkduk och markduk (mörk med gröna ränder) från Granngården tidigare och de var snudd på värdelösa. Har läst att geotextil ska stoppa ogräs bättre, men när jag läste på en förpackning på Cheapy så stod det att den måste täckas med något inom en vecka. Helst skulle vi vilja undvika att ha sten eller något organiskt ovanpå duken (mer än dubbla rader gråsten för att hålla duken på plats).

Hur skulle ni gjort? Bra tips? Har gräsmatta på ena sidan häcken och äng på andra så någon slags täckning måste det absolut till.

Och hur gödslar man när man har duk? Funkar guldvatten och nässelvatten till bokhäck (i sandjord)?
kerstin z5-6
geotextil med bark eller grus på.. all pelleterad gödning och flytande funkar bra
Garden bliss
Hur länge håller geotextilen? Blir inte barken till jord som det kan växa ogräs i?
Gunilla T
Dendär markduken med gröna ränder i är helt värdelös, den ser ut som om den är vävd och det gör att växter lätt kan tränga igenom. Det finns markduk, svart och mjuk, som är lätt att sätta ut. Hur länge den håller vet jag inte.

Visst, barkmull eller täckbark bryts ner så småningom och blir jord. Nerbrytningen går dock lite långsammare med markduk under.

Det finns inget som skyddar i evighet, även i täckbark kan ogräsfrön slå rot men det är rotogräset underifrån som det skyddar mot.

Vad man än sätter för material så bildas alltid jord så småningom av nedfallna löv, frön och allt annat som virvlar ner mot marken.
Garden bliss
Jag har kollat runt lite och det verkar finnas olika sorters geoduk. Spelar det någon roll om man köper den hos en markanläggningsfirma eller på en billighetsbyggvaruhus (typ Cheapy)?

En annan sak jag funderar över är om man behöver hålla öppet under en häck i all evinnerlighet? Eller är det bara de första åren?
kamilenski
Kan man använda marktäckare? Hasselört?
Jag bara gissar. Min vän har samma problem dock med brabant thujor.
Sommartorparn
Jag har prövat båda varianter på olika häckar: att inte lägga någonting och ständigt rensa samt att lägga den vävda markduken (den i plast) och bark ovanpå. Jovisst vissa ogräs växer igenom, fräken framför allt. Men det är inte det stora problemet utan mest jobb har man med ogräset som växer upp genom det hål man skurit i duken för häckplantan. Sedan kommer det ogräs och slår rot i den förmultnande barken och växer sig ner genom duken.

Min slutsats är att även om man har duk + bark så har man en del jobb med att dra bort ogräs, röra om i barken för att förhindra att de små fröogräsen får fäste, samt fylla på med ny bark vartefter den multnar bort. Arbetsfritt är det inte. MEN det är ändå avsevärt mindre jobb än med den häckstump där jag inte hade någonting utan bara vanliga jorden.

Även jag undrar hur länge man behöver hålla på. Den häck där jag inte hade någon duk och bark sköter sig nu själv utan att jag rensar något. Där jag har markduken däremot misstänker jag att jag får hålla på i all evighet och fylla på med bark. Det ser nämligen fult ut när barken multnar och duken ligger bar.

Jag förstår att trådskaparen är ute efter någon slags duk som man inte behöver täcka med annat, oh om man sedan eventuellt enkelt kan ta bort. Man ser sådant på vägbankar och vid viadukter att buskar planterats i en duk som inte är täckt. Är det någon som vet vad det är för material oh var man kan få tag i det?
Garden bliss
Jag tror inte man behöver täcka den markduken som har en grön rand väl? Våra grannar har inte gjort det åtminstone. Men vi har fullt med kvickrot och min erfarenhet är att det tar sig igenom den duken. Har hört att geoduk ska vara effektivare och därför tänkte vi prova det. Den måste dock täckas inom 8 dagar efter vad det
stod på förpackningen på Cheapy.
kerstin z5-6
Bara de första åren, måst man täcka -för häckens del alltså..min är nu så tät och låg över markytan att den inte släpper upp ett grässtrå..
Håller med om den svarta med grön rand .. undvik den.Barkduk multnar naturligt ..kan vara en fördel då man sen kan gräva ner den.Tror jag gjort en ordentlig grep-rensning på 15 år.Det var efter 5-år med duk+bark.Sen dess har det fixat sig själv.Väljer du geoduk ta en tjock variant.. var du köper den kvittar
Garden bliss
Vad finns det för olika tjocklekar på geoduk? Låter nästan som man skulle satsa på barkduken om man nu ändå ska täcka med bark, som vi hade tänkt. Förmultnar geotexilen?
kerstin z5-6
nej, geotextil kräver ett icke ljusgenomsläppligt medium ovanpå..tex grus eller bark .Men den multnar inte.
Jag har delar av min trädgård täckta av detta sen 15 år.. de är mkt lättskötta.Geo+ grus + upphöjda bäddar av torvblock.. nada ogräs, lite jobb öht
Shabbadang
Att lägga duk kan visserligen minska arbetet lite grand, men som många skriver så blir det trassel när ogräs ändå etablerar sig i den mull som alltid bildas ovanpå. då blir det svårare att rensa än utan duk. Om man går med en hacka där en gång varannan vecka så ska det inte kunna hinna bildas några större ogräs, och det är snabbt gjort då. Sedan kan du plantera till exempel gullgröna - waldstenia där; jag har sett det under bokhäckar i Enköping och det ser mycket bra ut. Någon gödsling ska du inte behöva ge en bokhäck, den blir ändå jättestor, det är ju fråga om träd.
Sommartorparn
CITAT (Shabbadang @ 24-05-2011, 10:08) *
Att lägga duk kan visserligen minska arbetet lite grand, men som många skriver så blir det trassel när ogräs ändå etablerar sig i den mull som alltid bildas ovanpå. då blir det svårare att rensa än utan duk. Om man går med en hacka där en gång varannan vecka så ska det inte kunna hinna bildas några större ogräs, och det är snabbt gjort då. Sedan kan du plantera till exempel gullgröna - waldstenia där; jag har sett det under bokhäckar i Enköping och det ser mycket bra ut. Någon gödsling ska du inte behöva ge en bokhäck, den blir ändå jättestor, det är ju fråga om träd.

Har man tid att gå med hacka varannan vecka så behöver man kanske ingen duk. :-)

För mig som i bästa fall fall hinner rensa en gång per säsong, så har det varit oerhört arbetsbesparande med duk+bark (dock ej 100% skötselfritt!) När jag för hand river bort ogräset så lossnar det mycket lättare än om jag inte hade haft duken. När kraftiga maskrosor etablerar sig i buskens hål har jag "fuskat" genom att försiktigt dutta på lite Roundup.

På samma häcksträcka räckte inte duken hela vägen, utan sista metern täckte jag med tidningar och bark över. Där är buskarna tyvärr nu helt inväxta i en tät vegetation av kvickrot och nässlor, så den biten vet jag inte riktigt vad jag ska föra med. Så blir det för mig när jag inte lägger duk under buskar!
Shabbadang
CITAT (Sommartorparn @ 30-05-2011, 00:28) *
Har man tid att gå med hacka varannan vecka så behöver man kanske ingen duk. :-)

För mig som i bästa fall fall hinner rensa en gång per säsong, så har det varit oerhört arbetsbesparande med duk+bark (dock ej 100% skötselfritt!) När jag för hand river bort ogräset så lossnar det mycket lättare än om jag inte hade haft duken. När kraftiga maskrosor etablerar sig i buskens hål har jag "fuskat" genom att försiktigt dutta på lite Roundup.

På samma häcksträcka räckte inte duken hela vägen, utan sista metern täckte jag med tidningar och bark över. Där är buskarna tyvärr nu helt inväxta i en tät vegetation av kvickrot och nässlor, så den biten vet jag inte riktigt vad jag ska föra med. Så blir det för mig när jag inte lägger duk under buskar!

Jag vet inte om du förstår vad jag menar: om man hackar varannan-var tredje vecka så hinner ogräset aldrig bli stort. Det blir då som att röra om i jorden och du behöver i princip aldrig dra några ogräs för hand och då går det fort. När du har gjort ett par omgångar så är ju ogräset under kontroll och då kan man lämpligen kratta ihop gräsklipp och lägga under häcken så blir det en väldig fart på tillväxten också. Var och en gör ju som den tror är bäst förstås.
Bassam
Hej

Det är svart markduk samla mycket värme från solen med lite ljus som går genom, ogräs kan inte leva .
Obs

Ogräs dog på grund mycket värme och lite ljus.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon