apoteque
Hej allihop! Är ny både på forumet och på odling.
Hur gör man egentligen när man toppar en planta? Ska man nypa av de högsta grenarna precis ovanför ett bladpar? Jag har läst att om man gör så, så förgrenar sig plantan där sen. Vilket ju borde leda till en mer buskig planta, istället för en lång och gänglig. Har jag uppfattat det hela rätt? smile.gif

Hittills har jag basilika, timjan, slätbladig persilja, rosmarin, koriander, gräslök, en tomatplanta, en paprikaplanta och några smultronplantor. De står inomhus på natten och utomhus på dagen.
Sen har jag även sått frön av vitkål, rädisor och en sallad som står i fönstret och väntar på att komma upp.
Aqvakul
Du har förstått alldeles rätt!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även lägga till att alla plantor inte ska toppas de du sått som inte ska toppas är

persilja, gräslök, smultron, paprika, koriander, vitkål, rädisor, sallat, tomat
apoteque
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-05-2011, 09:32) *
Kan även lägga till att alla plantor inte ska toppas de du sått som inte ska toppas är

persilja, gräslök, smultron, paprika, koriander, vitkål, rädisor, sallat, tomat

Hur kommer det sig förresten att man inte ska toppa alla plantor? Rädisor, vitkål och tomat till exempel kan jag förstå då en buskigare blast inte fyller något syfte på samma sätt som på t.ex. basilika då det är själva "blasten" man äter.
Men som persilja t.ex, hur kommer det sig att man inte ska toppa den? Förgrenar den sig inte på samma sätt som basilika? Och hur skördar man bäst persilja? Jag vill kunna ta lite då och då liksom. Ska jag bara plocka av själva bladen lite i taget då jag exempelvis vill ha dem i sallad, eller finns det något sätt att plocka persilja som gynnar dess tillväxt?

Ni får ursäkta att nivån på mina frågor är så vansinnigt låg, jag är som sagt nybörjare och är tacksam för forum som detta. smile.gif
fixarn
Inga frågor är dumma! Sök lite på dina frågor under "Sök" häruppe, så kanske du hittar det mest elementära som du behöver i början. Annars är det bara att fråga på. Vad det gäller toppning, så behöver/ska en del växter inte det eftersom de inte brukar/behöver förgrenas. De växer liksom bara i "buketter", knippen ändå, som t.ex. persilja. Det är bara att skörda när du behöver, eller vänta till i slutet av sommaren och frys in hela rasket, så har du långt in på vintern se´n! Lycka till coh välkommen in på forumet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon