Vad har det blivit med daliaknölar nuförtiden ? De är alldeles skrumpna och förtorkade i förpackningarna när man köper dem. Jag frågade personalen på plantagen om detta och fick svaret att de skulle blötläggas före plantering. Jag har gjort det men tvivlar ändå.
Jag har övervintrat dalior i 40 år men lyckades fördärva dem genom att de var för fuktiga när jag tog in dem och måste nu börja om från början. Jag minns att när jag köpte dessa var de friska och fina och hade t o m börjat gro i påsen.
ingrids
06-05-2011, 10:05
Om du köpt dem nyss kan de ha hängt i butiken i rumstemperatur över en månad och då hinner de skrumpna på. En del butiker verkar hänga fram rubbet på en gång fast knölarna skulle må bättre mörkt och svalt.
Köpte mina knölar för sisådär en månad sedan och då var de fasta, fina och två av tre med pigga skott, den trejde sköt sitt första skott för en vecka sedan.
octachoron
06-05-2011, 11:52
De dahliaknölar som jag planterat från andra odlare eller som beställts från seriösa nätföretag har varit fina och fasta i år. Dock har den butiksköpta varit riktigt torr, jag tvivlar tom på dess överlevnad.
Tack för svaren jag skall vidarebefordra dessa till aktuella butiker.(ICA och Plantagen) Det var precis som jag trodde alltså. Skönt att slippa gå och grunna på detta och i stället tänka att jag har tur om kommer något. Jag har kvitton sparade så jag får tillbaka pengarna på garantin utifall de inte gror. Om jag blir nerlusad med tid till nästa år försöker jag så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.