Gerillapudel
Vi ska plantera något som ska bli insynsskydd mellan våra kära grannar och oss. Det är i Stockholms norra skärgård och trots att det inte är precis vid stranden är det hyfsat utsatt för väder och vind.

Vi vill ju helst inte vänta tills vi är gamla utan vill ha det buskigt ganska fort. Det är en stor yta så man kan plantera flera träd och stora buskage om man vill det.

Fins höstfärg är inte fel.

Jag funderar på fläder, kanske olika sorters fläder, grön och rödbladig. Grannarna föreslog syrén, men det tycker jag växer alldeles för långsamt.

Fler tips?

Katsura och hägg funderar vi på också...
Huggorm
Något som gärna växer i skärgården, som blir en buske på upp till 4m, har fantastiska höstfärger, lysande röda bär och friskt fröna löv är olvon. Finns även i en variant med speciella blommor, och kallas då snöbollsbuske, eller något sådant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olvon
Gunilla T
Skärgården är en speciell miljö för växter. Vet inte var i skärgården du finns men jag kan rekommendera ett besök på Svartlöga och Lassas hagar.

http://www.lassashagar.se/

Där kan du få tips och kunniga råd.
Klura
Googlade på bilder på Olvon och blev intresserad.
Har ett par "hål" med insyn som jag skulle vilja fylla med något halvhögt, ca 3-4 meter.
Växer den snabbt och vart kan man tänkas få tag i såna?
Huggorm
CITAT (Klura @ 08-05-2011, 22:13) *
Googlade på bilder på Olvon och blev intresserad.
Har ett par "hål" med insyn som jag skulle vilja fylla med något halvhögt, ca 3-4 meter.
Växer den snabbt och vart kan man tänkas få tag i såna?

De växer ju vilt lite här och var, och man kan väll tjuva ett rotskott. Annars kan man ibland hitta varianten snöbollsbuske på plantskolorna. Vet inte om man kan säga att den växer fort, men min stora buske växer väll en eller ett par decimeter varje år, liksom mig mest på bredden. Då står den ändå torrt och magert, vilket inte är optimalt men ändå funkar.
Klura
Får ta med spaden på en promenad alltså.
Ska försöka flytta några syrener från tomten sen också.
Nicodemi
Ett annat alternativ till snabbväxande, snygg och insynsskyddande buske (som skyddar väl för insyn) är häggmispel.
Vi har precis beställt plantor till en ny häck, just med tanken på insynsskydd. Även vi bor ute i skärgården och här trivs dom fint!
HelénE
Min pappa hade tidigare ett ställe lite norr om Singö. Där fanns det en häck av al och den växte då nästan när man tittade på den. Fick klippas flera gånger varje säsong om inte havsutsikten skulle störas.

Nu vet jag inte hur snabbt en sån häck kommer igång, men al klarar sig i alla fall bra i skärgården.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon