Fjortispower
Jag undrar hur man pollinerar passionsblommor. Var pistillerna sitter på blomman vet jag. Det jag undrar är: behövs en eller två blommor? Behövs en eller två plantor?
Åsa, mälardalen zon 2
Beror ju på vad det är för passionsblomma en del är självfertila andra behöver korspollinering.
Fjortispower
Hur är det med caerulea?
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar behöva 2 olika plantor av den arten som inte är exakt likadana genetiskt (=du kan inte ta en stickling av din nuvarande planta och tillverka en lämplig pollinatör). Arten är känd för att bilda skenfrukter så man får ganska ofta frukter på den plantan men de är helt tomma inuti.
Fjortispower
Förstod inte riktigt, eller jo. Men kan man alltså inte pollinera två blommor som är utslagna samtidigt på en och samma planta av P.caerulea och få frukt? Som man gör med hibiskublommor t.ex.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det funkar inte den kan inte ta emot eget pollen, du måste ha en till planta av samma art men som är genetiskt sätt är lite olika.
Fjortispower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-05-2011, 19:52) *
Nej det funkar inte den kan inte ta emot eget pollen, du måste ha en till planta av samma art men som är genetiskt sätt är lite olika.

Alltså två olika sorter av P.caerulea måste det vara för att få frukt? Då hajar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon