Full version: Odla oliver?
agnetad
Hej!

Jag är alldeles ny, både på växter och på sajten... En kompis till mig sa att hon hade hört att det faktiskt går att odla oliver här, med växthus och lite tur... Är det någon som vet om det stämmer? Och hur man går tillväga...

Tack på förhand!

/Agneta
Kitti
Vi har 2 st olivträd, en som är köpt på en handelsträdgård och en som vi själva har dragit upp från kärna.
De står ute hela sommaren och inomhus i vår sommarstuga på vintern med ca 5+ och ganska ljust. De trivs alldeles utmärkt med det. Olivträden tål någon enstaka minusgrad under en mycket kort period, men klarar givetvis inte vintern ute. Det större uppstammade trädet som vi köpte när det var ca 1 m högt, blommar varje sommar med vita, skira blommor. Det blir även små, små gröna oliver som tyvärr inte hinner mogna under en svensk sommar. Det andra trädet som än så länge är ganska litet, har vi dragit upp från en oliv som vi tog hem från bekantas träd i Spanien. Det går inte att dra upp plantor från konserverade oliver. Den tog jättelång tid på sig att gro, ca 3-4 månader. I början såg det ut som lingonris (!) men ganska snart visade sig att olivkärnanhade grott! Det roliga är att den spnska oliven är mörkgrön, medan den som är köpt här hemma har mycket ljusare blad, nästan silvriga. Olivträden är mycket lättskötta, verkligen att rekommendera!
Eva St
Har också ett olivträd sedan några år. Det har aldrig blommat men däremot har det en pytteliten olivoljeflaska på stammen - inte illa va
Eva St
abborrmaster
ja hur var det nu... hur fan får man tag på okonserverade olivkärnor? impecta?
nilla
CITAT (Eva St @ 19-02-2004, 22:51)
Har också ett olivträd sedan några år. Det har aldrig blommat men däremot har det en pytteliten olivoljeflaska på stammen - inte illa va
Eva St

Det kallar jag lyckad odling! laugh.gif
Får dina potatisar brännvinsflaskor i blasten också?

Gunilla
andreas i uppsala
Det går faktiskt med olivträd på friland i vissa delar av skåne, även fast de inte blir särskilt långlivade.
I södra england går det endast att skörda oliver under riktigt varma somrar.

Kitti, olivträd från spanien har mer rundade och bredbladade blad medan olivträd från frankrike och italien har mer har blad som är med avlånga.

Våra olivträd som vi köper i sverige är förmodligen alla från norditalien.
Kolla på era jordar. Om jorden är ljusbrun och mycket lerig så kommer den troligen från norditalien.(behöver inte stämma) Olivträdet är då troligen från poslätten. (rätta mig)
Eva St
CITAT (nilla @ 05-03-2004, 15:45)
CITAT (Eva St @ 19-02-2004, 22:51)
Har också ett olivträd sedan några år. Det har aldrig blommat men däremot har det en pytteliten olivoljeflaska på stammen -  inte illa va
Eva St

Det kallar jag lyckad odling! laugh.gif
Får dina potatisar brännvinsflaskor i blasten också?

Gunilla

Jo så är det men de är alltid tomma tror haren sköljer ner grönsakerna med denna dryck - för han ser alltid mätt och lycklig ut
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon