LottaBodil
07-05-2011, 00:27
Hej!
Vi vill snabbt få ett insynsskydd mot grannen. Får inte bygglov för plank men tänkte en spaljé med murgröna. För att skynda på det lite så funderar vi på att köpa lite större plantor, ca 150 cm.
Undrar nu hur mycket de täcker och hur många man behöver för 6 meter spaljé?
Hur snabbt bildar de ett tät vägg?
Tack på förhand!
Bodil
Det räcker med en murgröna, när den blir större kan den klä in en hel vägg. Murgrönan på bilden är nog 10 år den klippte jag in varje år annars hade den lätt klätt in hela väggen. Då denna växte mot grannens garage vägg togs den bort förra våren och byttes mot klematis, grannen gillade inte hur den bredde ut sig och upp på hans tak. Jag har en på framsidan av huset också. Efter många år får den en stor rot, bor i zon 3 - 4 och underligt nog har dom aldrig frusit hårt, väggarna skyddar, men kan bli brun och skräpig på våren.
Räkna med flera år innan den tar fart, det får inte vara för soligt.
Jag gjorde vindskydd av murgröna. Gjöt fast armeringsnät och planterade murgröna. De stod mitt på tomten med sol och vind, tog nog två år sen satte de fart ordentligt. Efter fyra år hade en planta täckt 2x1.20. Jag skulle dock satsa på flera mindre exemplar, än ett fåtal stora. Möjligen en stor lite här och där för att det ska se fint ut från början.
Jag märkte att när de väl når en kritisk massa så växer de mkt bättre. De tycker inte om att vara alltför utspridda, och på en spalje är de lite väl exponerade. De trivs bättre med att växa i en klump, som man sedan kan fiska ut tentakler från.
Jag gjorde mina väldigt enkelt, gjöt ner två armeringsjärn, trädde armeringsnätet emellan och najade fast. Jag var dock tvungen att sätta upp en stötta på hösten när västanvinden var som värst. Det finns ju stabilare varianter med en ram av trä, men jag ville att mina skulle se ut lite som konstverk. Tror det finns en bild på min gamla blogg, under staket.
www.candideandthegarden.blogspot.com
KatteLatte
10-05-2011, 12:30
Vi har bra erfarenhet hemma av att ha rådhusvin i samma syfte. Om det nu inte var just murgröna du ville ha, alltså.
Jag såg ett danskt trädgårdsprogram där de hade köpt en färdig spaljesektion täckt m murgröna. Lär väl kosta en slant, men varför inte kolla med en välsorterad plantskola om de kan ra hem något liknande?
Om ni hellre vill ha häck kan man köpa färdigväxt hög häck.....
LottaBodil
13-05-2011, 16:47
Har inte hunnit kolla forumet på några dagar men å så trevligt med alla svar som dykt upp.
Tack så mycket!
Kollade upp färdiga sektioner men det var väldigt dyrt, runt 3000:- för en som jag skulle gissa bara var 1,5 m bred.
Kanske ska ta rådhusvin istället, hmm, får fundera.
/Bodil
Lisa83an
18-05-2011, 14:18
Är nybörjare

23 så jag undrar, murgröna, är d nåt som kommer tillbaka år efter år ??
strunta i "23", d ska inte stå med ;P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.