Mellberg
07-05-2011, 06:17
Såg att några här rekommenderar en gardin från ikea som kålnät, medan andra säger att den vittrar sönder.
Det är annars min erfarenhet av fiberduk att den håller otroligt kort tid.
Någon som vet hur stora hål det får vara i kålnät för att man ska få rätt skydd?
Någon som vet vem som säljer detta?
Nu har jag sått grönkål på friland, vilket jag inte brukar. Vanligen drar jag upp plantor.
Jag har plantor av broccoli som jag funderar på att sätta ut någon mulen dag, och så har jag sått kålrabbi och majrova.
Kålnät -- eller gardin -- vore bra att ha, tacksam för inköpstips.
blomkronan
07-05-2011, 07:54
Jag kan tänka mig att du kan använda myggnät, det säljs ju lite varstans nu... på lidl såg jag i veckan att dom hade. Det är nog mera hålbart än IKEAS gardiner.
Men jag tycker då inte att gardinerna vitrar sönder, jag har haft mina gardiner nu i tre år ute året runt (använder dom som gardiner på altanen som är "öppen")
i år köpte jag nya för dom hade blivit så skitiga
Dom gamla gardinerna tänkte jag ha över kålen i sommar. Gardinerna på IKEA 2 pack för 35:- överkomligt

Myggnäten blir dyrare...
Jag gillar också Ikeas gardiner, men har bara haft dem 1 säsong, så jag kan inte uttala mig om hur snabbt de vittrar sönder. Odlingsväv är inte så bra till kål, eftersom de lätt går sönder och dessutom kan det bli lite för varmt för kål.
Ikeas gardiner är lagom stora för mig, de är 280 x250 cm. Jag tror också att myggnät blir dyrare.
Var på ÖoB tidigare i veckan och de hade "odlingstunnlar" i vad som såg ut som fiberduk. Vet inte storlek eftersom jag bara gick förbi, och letade efter plastväxthus, men jag noterade att de inte var dyra.....
Jag har i dagarna köpt ett på www.fröer.nu
Det verkar bra.
Hälsningar,
niggle
Det var jag vars Lill-gardiner började vittra sönder efter två sesonger.
Det var ett jobb att sy dom ihop, men nu har jag inget kvar och sitter i det akuta behovet också.
Jag behöver kålnät.
Det vanliga som säljs just hos fröer.nu ovh även på biltema, är så liten för mig.
Jag behöver ju något på 3,5 meter breda och hälst 10-15 meter långa...
Börjar spana på bygghandeln...
officinalis
09-05-2011, 11:11
Finns det myggnät i bra storlekar någonstanns så att man slipper sy ihop?
Jag har nu vandrat runt alla trädgårdsbutiker (plantagen, lantmännen + någon till)
Byggmax, bayer, K-Rauta , Rusta, Biltema.
Det finns inget som duger i deras sortiment.
Jo, biltema har sin grön myggnät men den är 90 cm bred...
jag har inte varit i Jula, men har ingen förtroende längre på att det skulle hittas någonstans.
Jag ska vandra genom en storstad på måndag och där försöker vi spana lite extra på byggfirmor och där sommarväv eller damnnät eller vad den nu heter.
En kompis på byggställningsbranchen har också lovat hålla ögonen öppna.
Weibulls Horto ( yrkesserie ) ska ha kålnät i storrulle ( kommer inte ihåg bredden, men det var så att jag skulle bli nöjd alltså minst 4 meter, men förmodligen var det 10 m, men de har 100m långa rullar)
Jag tippar att priset landar någonstans närmare 2000 kr för denna rulle, men jag är inte säker.
Finns vi flera som skulle vilja dela på en sådan rulle på något sätt?
Om den är 4-5 meter bred skulle jag kunna tänka mig 25-50 meter, men om den är bredare, får jag fundera ett varv till.
Hinner någon fråga efter en sådan på någon mindre serviceminded trädgårdsbutik?
Jag har så rusktigt mycket nu ( inte bara med trädgården, utan även en närståendes begravning och sonens studentfest) så jag är tacksam om jag kan bara hänga med...
men om jag måste, måste jag då...
officinalis
11-05-2011, 21:14
katah, jag är intresserad av att dela på en sådan rulle.
Hortos väv :
http://www.weibullshorto.se/pdf/Koksvaxter.pdf ( s.96)
12 x 100 meter eller 16 x 100meter
Oj, där räcker alltså bredden som längd för mig

I så fall skulle jag behöva 8, 12 eller 16 meter, i sin höjd 20 meter.
Jag har majlat nu till Horto-produktchef för vertyg och tillbehör och hoppas på ett svar.
Han är på plats på måndag så jag försöker även ringa till honom då.
Officinalis, hur mycket skulle du behöva?
Och andra också, det är dax att hojta till, om vi skulle få något vänligt svar från Weibull-Horto.
Hortos väv :
http://www.weibullshorto.se/pdf/Koksvaxter.pdf ( s.96)
12 x 100 meter eller 16 x 100meter
Oj, där räcker alltså bredden som längd för mig

I så fall skulle jag behöva 8, 12 eller 16 meter, i sin höjd 20 meter.
Jag har majlat nu till Horto-produktchef för vertyg och tillbehör och hoppas på ett svar.
Han är på plats på måndag så jag försöker även ringa till honom då.
Officinalis, hur mycket skulle du behöva?
Och andra också, det är dax att hojta till, om vi skulle få något vänligt svar från Weibull-Horto.
officinalis
14-05-2011, 11:28
Jag hade inte tänkt att odla så mycket under väv i år. Kanske är bra att bunkra på sig?
Ska bara ha 5 m² kål i år

Men jadu. 8x3 kanske? Men jag kan nog ta mer.
Men vi borde vara fler än två på detta. Vad kostar en rulle?
Jag vet inte priset än, tippar på något på 2000 kr , men som sagt vet inte.
Jag hoppas hoppas att de släpper loss en bit av en rulle.
Nästa variant är att börja ringa runt till olika kålodlare och tigga en bit...
Mit kålnätsproblem är nog löst 20 år framåt.
Jag googlade byggställningar + " närmaste storstad" och hittade några företag.
Vi lyckades denna gången på första nappen!
En vänlig man svarade att de visst har " sommarväv" bredden 3,3 m och längden så mycket man önskar.
5 kr/ kvm.
ÅÅh tänkte jag och vi åkte dit,
Denna snälle herren visade oss seda till förrådet där de hade begagnade nät och frågade om vill ville ha dom.
en blå på 15 meter och 5-6 st.vita på 3-6 meter/st .
Vad ville han ha för dom? 200kr !!!
Ni som har sommarväv, har ni sytt ihop den lilla hål-linjen som finns i mitten, eller är den ändå så liten klipa att fjärilen / andra kryp inte tränger sig genom? jag funderar just om jag ska dra några styng där genom,
men en tunn lina.
Så lösningen heter sommarväv från byggställningsfirman!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.