åkersorken
Hej.
Jag har en fundering på att göra ett grönsaksland av barnens urvuxna sandlåda,tanken är att behålla sargen som avgränsning men denna sarg består av tryckinpregnerat virke som är minst 5 år.
har hört att tryckinpregnerat virke inte är att rekomendera till grönsaksland,gäller detta iså fall även efter så lång tid?
eller ska man överhuvud taget inte ha ett land där man haft sandlådan,jag menar om man river ner sargen och tillsätter ny jord?
Tacksam för kommentarer.
blomkronan
Hej
Behåll sargen och sanden... Det går alldeles utmärkt att odla i sand smile.gif
Du marktäcker med gräsklipp bara för att få gödning i sanden.
Googla på "odla i sand" och du kommer hitta massor med tips.
Det är ingen fara med 5 års impregnerat virke, kör på och lycka till biggrin.gif
Peztis
Det är planen med sonens sandlåda ocksåfast jag ska ha blommor i min!
Tror det kommer att bli helhäftigt eftersom jag snickrade sandlådan i formen av en båt.

Fast jag får nog vänta några år...
Taraxacum
Bedömningsfråga... Visst ska man undvika tryckt virke till köksträdgården, men tänk vilken fin odlingsbänk du har där, med inblandning av gräs och kanske lite mer.. Efter fem år är det kanske inte så farligt.... Jämför mängden grönsaker med vad ni skulle äta av köpt. Vad tror du? Men Peztis tanke om att odla blommor, är kenske inte så dom?!
Här får sandlådan vara till nästa år. Självklart tar man till vara material som kostat tusenlappar. Tänker då på flera m3 sand som fraktats hit på lastbilsflak.
åkersorken
Tack för era svar och synpunkter, det blir ett land av sandlådan. Vårens projekt!
malcolm
Jag gick ett steg långre och byggde ett litet plasthus ovanpå mina barns avlagda sandlåda, sanden var bortlekt sedan länge så det var bara att dela av botten med plank till odlingsbäddar och bygga huset ovanpå. Golvytan är bara 120 x 120 cm men det är full ståhöjd därinne eftersom man kliver ner i huset utifrån. Har en 40 cm bred odlingsbädd på var sida och en rakt fram så man har 40 x 80 cm på sig att spankulera omkring på. Tyvärr blev fotoperspektivet lite konstigt så det ser ut att stå snett men det gör det inte.

[attachment=60401:V_XTHUS.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon