Full version: Oliv och citron
äppel
Hej! tummenupp.gif

Jag har en oliv och en citron planta som jag försöker hålla lite rund form på ovanför stammen, men nu har båda fått en jätte lång gren med blad som växt ca 10 cm rakt ut från busken. thumbdown.gif

Tänkte ta av båda grenarna,
Så jag undrar kan jag göra något med de här grenarna så att de eventuellt kan få röter? confused.gif

MVH Äppel
BigDaddy
Såhär gör jag:
Klipp just under en nod/bladpar.
Se till att ha 2-4 nodder som ska vara under vatten/jord. Minst 2st ovan.
Skala de stmmen på blad som ska vara under jord/vatten.

Sätt sticklingarna i vatten el jord, jag har lyckats bättre i jord med citrus & oliv.
Håll fuktigt & gärna med påse över.

Jag har lite erfarenhet. Oliv står där nu på försök men inte lyckats med den förr. Däremot har jag lyckats föröka citron & Kumquat. Båda i jord. Ej lyckats i vatten.

CITAT (äppel @ 07-05-2011, 09:10) *
Hej! tummenupp.gif

Jag har en oliv och en citron planta som jag försöker hålla lite rund form på ovanför stammen, men nu har båda fått en jätte lång gren med blad som växt ca 10 cm rakt ut från busken. thumbdown.gif

Tänkte ta av båda grenarna,
Så jag undrar kan jag göra något med de här grenarna så att de eventuellt kan få röter? confused.gif

MVH Äppel

Sainty
Ska du ta en stickning av citronen så måste grenen du ska klippa vara minst ettårig; alltså kraftig och den ska börja få bark (bruna sträck/fläckar). Annars är risken stor att den inte klarar sig. Vill du ta stickningar av citronen så vänta då gärna till nästa år och låt grenen växa. Forma grenen gärna under året till den form som du tycker är tilltalande.

Nästa år klipper du av grenen, sparar 2-3 bland och klipper bort nya mjuka delar som växt till sig. Klipp då också av 2/3-delar av bladen innan du sätter grenen i jorden. Sätt pinnen i jorden med fyra sugrör i, sedan sätter du en lämplig plastpåse över sugrören och krukan. Sugrören gör att din planta inte kommer i kontakt med påsen och kondensen vilket gör att grenar och blad inte ruttnar eller möglar. Placera inte i direkt solljus. Att ha den i östfönstret (sol på morgonen endast) funkar. Tar ca 2-3 veckor för plantan att rota sig.

Jag har inga erfarenheter av olivträd men är säker på att samma gäller där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon