Full version: Rabarber
HelenaLJ
Förra året planterade jag rabarber, sorterna Marshall's early red och Victoria. Flera jag känner har redan stora rabarberstjälkar som är redo att plockas (på plantor som visserligen är några år gamla). På mina plantor finns bara små klena stjälkar. Borde det bli normalstora rabarber på dem redan i år eller tar det längre tid? Kan det bero på att mina rabarber inte har sol hela dagen? De har sol från morgonen och fram till kl 14.00. Sedan står de i skugga resten av dagen. Jorden är nog okej eftersom jag tidigare hade rabarber några meter bort, men där det var sol hela dagen. Jag vet att rabarber vill ha sol, men jag chansade på denna mindre soliga plats.

Ska jag avvakta och låta dem växa till sig något år eller är det lika bra att redan nu flytta dem till en plats med sol hela dagen.
ingrids
Min rabarber står inte subersoligt men den växer bra nu när den är etablerad, det kan vara att dina behöver växa på sig. Har för mig att hösten är en bättre tid att plantera om rabarber, så du förlorar inte nödvändigtvis så jättemycket på att se tiden an.
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör låta rabarbern växa 3-4år innan man skördar ifall plantan ska bli riktigt kraftig men det är nog få som orkar vänta så länge.
EKLO
Mina rabarber har en växtplats som verkar likna din - sol ung. till lunch och sedan bladskugga. Det går jättebra - att de inte är så stora beror säkert på att de är nya, du får ge dig till tåls ett åt till eller två. Gödsla ordentligt, de vill ha mkt näring. Själv lägger jag tjocka lager gräsklipp några gånger per sommar, och samlar lite komockor och lägger dit på hösten (förmodligen bättre att göra på våren, men jag har inga kossor i sikte då).

Slänger du över en svart stor hink när de första knopparna börjar synas på våren får du snabbare tillväxt pga av värmen.
merlin68
Samma som du med sol till lunch. De är gigantiska men har stått här i 6-7 år. Rabarber trivs bra i halvskugga, t o m bättre än soligt läge enl min erfarenhet.
HelenaLJ
Då får jag ge mig till tåls då. Som tur är har både mina mamma och min svärmor gott om rabarber, så jag får plocka hos dem i stället.

Skönt att höra att de växer bra hos er i delvis skugga. Där mina står nu är där jag egentligen vill ha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon