KRT
Fick en stickling i somras av blå frilandshibuskus. Det dröjde hela vintern innan den verkligen tog sig, men nu står den under lysrör bland mina frösådder och trivs strålande. Men den börjar samtidigt bli för stor och jag måste flytta ut den.
Har två alternativ; sätta i kruka-vilket möjliggör inflyttning till vintern och övervintring frostfritt, eller så sätter jag ut den på friland (skyddat) och låter den växa till sig i sommar och hoppas att den etablerar sig tillräckligt för att klara vintern (evt m täckning).

Vilket alternativ är bäst????

Kanske ska nämna att den kommer från en buske som växer på friland och är fullt härdig här nere....
Alexander-VG-zon3
krukodla den först och plantera ut därefter. hade jag valt.
KRT
Men hur länge ska jag i så fall ha den i kruka? Till nästa vår? För jag är osäker på om den hinner etablera sig på friland om jag krukodlar den över sommaren och sedan sätter den på friland.....
Alexander-VG-zon3
kurkodla den i 2-3år nånting, tror det är bra om den får ett bra rotsystem och fler grenar innan den planteras ut.
Citronfjäril
Jag har blivit en lycklig ägare till en frösådd, liten stickling av Russian Violet, frilandshibiskus. Den är nu knappt 10 cm hög med bara några få blad. Hur ska den placeras, vattnas och ska den ha gödning?
Shabbadang
Av din signatur verkar det som att du bor i zon 1. Då ska du kunna ha den på friland, men sätt den skyddat. Du kan ju sätta några granruskor kring den till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon