Anki på Öland
Som rubriken säger.... kan myror pollinera ett plommonträd. Har en myrstack på min tomt och har tidigare haft problem för dom har ätit upp mina vindruvsanlag på min vinranka som står i växthuset. Nu hann jag först i år och hällde myrr i dörrhålet så dom inte gick in. Nu upptäckte jag att i nästan varenda blomma på plommonträdet sitter en myra. Förstör dom eventuella plommon eller gör dom nytta som pollinerare??? Det är alltså stora skogsmyror jag pratar om.
Huggorm
Jag tror inte de kan pollinera, deras kroppar är ju glatta så pollen fastnar inte. Humlor och bin är håriga. Däremot gör myror nytta genom att äta skadeinsekter. Exempelvis körsbärsträd har speciella "vårtor" som myrorna kan bita i och få söt sav från, enbart för att trädet vill ha myrorna där som skydd mot insekter.
Anki på Öland
Hm... ska dom äta upp mina plommon också nu då sad.gif
Huggorm
Skaffa en limring eller vad det heter, en klibbig grej man sätter runt stammen så småkryp inte kan klättra upp.
kolmask
Myrorna roar sig förmodligen med att kånka upp löss i ditt plommonträd - det gör dom hemam hos mig. Jag har klistrat ditt sån där klibbig flugfångare runt stammen och hållt efter lössen med en hård vattenstråle. Annars kan lössen göra stor skada (i mitt nysatta träd i alla fall).
Anki på Öland
OK, får skaffa en sån!
Tack!
Fjortispower
Ja - de för med sig löss!
Huggorm
Är det stackmyror, så tror jag inte man behöver oroa sig för bladlöss
*Stintan*
Stackmyrorna har säkert hittat något sött och gott i blommorna.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 07-05-2011, 14:52) *
Jag tror inte de kan pollinera, deras kroppar är ju glatta så pollen fastnar inte...

Men myror pollinerar ju blåbär.
Gossen Ruda
Myror är håriga men inte så det syns med blotta ögat och de kan säkert pollinera körsbärsblommor såvida inte träden behöver korspollineras. Äpple är det nog kört med. Man ser ofta myror i olika blommor i träden så det är normalt. De gör ingen skada såvida de inte har med sig bladlöss vilket jag nog tror alla myror kan göra.
Myosotis
Vad gör myrorna på pionknopparna egentligen?
Gunilla T
Knopparna utsöndrar något sött som myrorna gillar. De gör ingen skada alls i knopparna.
Myosotis
Jaha, tack! (Hade glömt i vilken avdelning tråden fanns så nu fick jag leta) Att de skulle göra skada hade jag inte en tanke på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon