Davidoff
...men kan inte bestämma mig hur:
- I kruka som får stå på terrassen på sommaren och i växthuset/orangeriet på vintern.
- I kruka hela året i växthuset.
- Planterad i växthuset.
- Planterad i växthuset, men med stammen utanför. Det här tror jag inte riktigt på, men skulle vara bra för att slippa flytta den och dessutom låta den växa hur lång och mycket den vill. Men den fryser väl ihjäl på vintern, eller är det rötterna som är känsliga? Då skulle det kunna gå om man har den planterad frostfritt.

Vad tror ni? Hur gör ni?
Alexander-VG-zon3
planteradei växthuset hade nog gett väldigt vackra exemplar förutsatt att det hålls frostfritt och ca runt +5c +10c (+15c beroende sort) som lägst på vintern. till sommaren mycket näring och vatten.

går också odla i kruka som man kan ta ut under sommaren om man har ett varmt och soligt läge. plantering utanför skulle nog inte funka (tjälen tar död på rötterna).
mamamaggan
Min står i växthusmiljö och där blir det i stort sett aldrig under 15 grader. Har den i en stor kruka och den växer bra . Klippte ner den förra året etfersom dn blev kal nertill .

Den har kommit tillbaka , är nu drygt två meter , och har grenat sig mycket . Den står inne i den miljön hela året och brukar blomma otroligt .
Pius
Var hittar man en bougainvillea-planta? Är det bara att kolla i blomsteraffärerna eller?

Och hur växer den, klättrar den eller buskar den sig?

Vore ju trevligt med något färgglatt i växthustaket.

Pius
mamamaggan
Jag köpte faktiskt min som ett skott. Har sett att det finns mer vuxna till salu nu , iaf hos min plantskola men då som krukväxt.

Det blir långa grenar som du får binda upp , min var uppe i taket förra året men så klippte jag ner den när den blev kal nertill . I år har jag fler grenar som är halvvägs till taket .

Har sett att man kan trixa med dem , t ex stamma upp och ha som träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon