Full version: Vita maskar
Anki
Hej hej!

Egentligen har det kanske inte med trädgård och skadedjur att göra men jag hittar ingen information om detta någonstans på nätet och eftersom jag vet att ni är så kunniga i detta forum så gör jag ett försök.... Sandlådan står ju i trädgården så.. wink.gif

Jag har hittat en mängd maskar i barnens sandlåda. Maskarna är vita,15mm långa och kanske 1mm tjocka.
Maskarna verkar trivas i den våta sanden men när jag tog upp en och lade på en bräda torkade de och dog. När de rörde sig innan de dog slingrade de sig som en daggmask på en fiskekrok ungefär. Vet ej deras rörelsemönster i sanden. Vad kan detta vara för maskar?

/Anki
amaira
CITAT (Anki @ 07-05-2011, 17:41) *
Vad kan detta vara för maskar?

"Mask", vill jag svara. smile.gif Bara mask. De här små vita kallas nog bara vitmaskar. Det är många arter, de är mycket vanliga, och de är svåra att skilja åt. Tillhör nedbrytarnas skara, såsom maskar brukar. De lever av småpartiklar av dött växtmaterial som samlas på marken. Eller i sandlådan i det här fallet.
Gossen Ruda
Om jag får gissa blir det i så fall enchyträer eller rundmaskar, nematoder. Används ibland som foder åt akvariefiskar. Fö håller jag med föregående talare.
Anki
Tack så mycket!
Crazy4Flowers
nematoder är det nog inte, googlade på det för att kolla för jag hittade en klump med vita maskar jag med fast dom såg ut att kunna bli baggar eller något när dom vart stora, men små baggar isåfall. Mina maskar hade lite mörkt på huvudet.

Tror inte man kan se nematoder, dom verkar vara ytte pytte.
HelénE
Googla på springmask och se om de liknar.
Barn drabbas ju lätt av springmask och sådana kan överleva i fuktig jord/sand, sandlådor är ett ställe många barn blir smittade på.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon