Full version: Så Mangofrö
Zipprin
Tjena, jag har skaffat mig en mango och vill nu plantera fröet.
Jag har försökt hitta hur man ska plantera det men fattar inte hur.

Har redan öppnat kapseln, så kan inte följa beskrivningar för det.

Tänkte sätta det i vanlig såjord i en kruka, med plastpåse som har lufthål.

Hur ska man sätta fröet?
mamamaggan
Jag har lyckats en gång att få en planta - Gjorde så här:

Fixade kruka med fuktig såjord

Planterade den öppnade , ytterhöljet kvar alltså men man såg kärnan, nöten på tvären med hälften ovanför jorden.

Ställde krukan uppepå lysröret så att den skulle få undervärme.

Tog ett tag men fick som sagt upp en planta som sedan dog när jag planterade om den.

Zipprin
Okej, jag får prova och se hur det blir. =)

Hur mycket bör man vattna medans det bara är ett frö?
mamamaggan
Man brukar ju säga att jorden ska vara som en urkramad svamp och det stämmer nog bra. Har satt mango förut men haft för blött och då har hela kärnan möglat.
KatteLatte
Jag hade mitt frö i vatten några dagar/en vecka. Tilla man märkte attdet började gro, faktiskt. Planterade sen det i en pytteliten bytta och satte på ett svalare ställe av fönsterbänken. Glömde senare att vattna så det blev helt uttorkat. Inte den bästa skötseln mao.... blush.gif

Men nu har jag ett skottt; omplanterades i helhgen till större kruka (vill inte börja en så kraftig planta med rotsnurr) och vi får väl se hur det kommer att utvecklas.
Avocado
Tvättade kärnan med en diskborste. Kärnan fick ligga i vatten ca 1½ vecka. Satte hela kärnan utan att öppna den. Ca 1 cm av kärnan ovan jord.
Hade en plastpåse med hål i över. Vattnade lite då jorden var torr en bit ner i krukan.

Min mor satte hela kärnan i jord. Den kom också upp.
(min är död idag, började mögla)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon