Peztis
När jag fyller 50 år så ska jag önska mig en resa till Italien och Il Giardino di Ninfa! dvs om jag inte kommer dit innan dess - har ju ett gäng år på mig. biggrin.gif

I alla fall... de bilder jag har sett ifrån Ninfa är för mig helt underbart och min sinnebild för en trädgård: en trädgård i förfall men ändå i ordning.

Någon som vair där och som kan berätta om den? Är det lika vackert som bilderna visa? När ska man åka dit om man vill se blåregnet?

Men egentligen var meningen med denna tråd följande: vart drömmer du om att få resa? Och då menar jag trädgårdsmässigt sett.

Fast jag har fler drömmar än Ninfa, skulle gärna vilja se The Lost Gardens of Heligan och The Eden Project.
Överbölingen
Ni ungdomar kan resa till sönnan länder. Sol, bad och sköna trädgårdar. Men jag skulle vilja uppleva Svalbard, Grönland och Novoja Semla.

Dä ä mitt liv dä sä.

Ärligt talat. Visst njuter jag av de fantastiska trädgårdarna i sydeuropa. Men de har inget att göra med svenskt klinmat. OK att man zonknäcker, men så kommer det bakslag.

En svensk trädgård skall vara svensk. Utnyttjad maximalt l den zon man hör hemma i. Accepterar ett fåtal ut-och-in-växter. Men det är inte svenskt trädgårdsliv. Känns som sommar prydnader i trädgården. Snyggt att betrakta men ger ingen poäng till trädgården.

Balansen med färg,form och tid är avgörande för dens venska trädgården.Men det förhindrar inte att man förgyller med anueller En granne några mil västerut har en sagolik sommarträdgård med annueller. Och runt jul en enorm tomtegrupp som får passerande att le glatt. (Och välbehövligen sakta farten).

merlin68
CITAT (Peztis @ 07-05-2011, 19:44) *
När jag fyller 50 år så ska jag önska mig en resa till Italien och Il Giardino di Ninfa! dvs om jag inte kommer dit innan dess - har ju ett gäng år på mig. biggrin.gif

I alla fall... de bilder jag har sett ifrån Ninfa är för mig helt underbart och min sinnebild för en trädgård: en trädgård i förfall men ändå i ordning.

Någon som vair där och som kan berätta om den? Är det lika vackert som bilderna visa? När ska man åka dit om man vill se blåregnet?
Men egentligen var meningen med denna tråd följande: vart drömmer du om att få resa? Och då menar jag trädgårdsmässigt sett.

Fast jag har fler drömmar än Ninfa, skulle gärna vilja se The Lost Gardens of Heligan och The Eden Project.

Otroligt Peztis fear.gif !!! Du läser tankar va????? Det är ju mina drömresor också! Ninfa hann jag inte åka till förra gången jag var i Rom men nästa gång ska jag bara dit. Den ska vara så vemodig och romantiskt på samma gång wub.gif Eden projekt har jag sett flera program om så det står också på min lista liksom The Lost Gardens of Heligan bravo.gif . Båda ligger ju i Cornwall dessutom....
Peztis
biggrin.gif Japp!

Skulle gärna vilja åka till Cornwall överhuvudtaget...
Jag var uppe i Lake District vid skotska gränsen när jag var 12-13 år och det var helt otroligt! Vilken natur! Vi åkte även till ett slott och där var syrenerna hur höga som helst och allt var så där gammalt och fint! Synd att jag nu inte har den minsta lilla aning om var vi var...

Överbölingen, jag sa inte att jag ville ha Ninfa hemma hos mig utan det där är en dröm att få uppleva, att få gå där bland ruinerna som är helt inbäddade i grönska och det verkar finnas vattendrag överallt.
Visst kan man få inspiration från Medelhavets trädgårdar men att man anpassar det tiull vårt klimat och det som trivs och frodas här. Man kanske inte behöver ha blåregn som speglar sig i vattenytan, kanske man kan låta en alpklematis klättra/hänga över dammen osv...
smuleborg
Vi åker till Chelsea Flower Show nu i slutet på maj, ja visst är det lite av ett jippo, men det är någonting vi velat länge, så en dröm går i uppfyllelse för oss. En riktig trädgårdsresa i England, Italien och Frankrike fortsätter vi att drömma om. En svensk trädgårdsresa står också mycket högt upp på listan.

Svalbard, ja tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon