merlin68
07-05-2011, 18:53
Vilken trädgårdssyssla avskyr ni mest? Här mina topp tre:
1. klippa gräsmattan (har lyckats göra mig av med 70-80 % av den de senaste åren). Har en "övre" trädgård där resten av gräset kommer att bytas ut mot singel inom kort och gräset i "nedre" trädgården får växa som en äng med klippta gångar
2. glesa ur alla taggiga rosbuskar aj
3. kratta löv (har måååånga träd bla tre gigantiska björkar och en hästkastanj = många timmars lövkrattande varje höst och vår

).
Rensa ogräs, speciellt kirskål (de har växt upp igen till dagen efter)!!!!
mamamaggan
07-05-2011, 19:01
CITAT (KRT @ 07-05-2011, 19:57)

Rensa ogräs, speciellt kirskål (de har växt upp igen till dagen efter)!!!!
Håller fullständigt med !!!!
Fast vår kirskål växer upp igen bara vi vänder ryggen till . Suck !
Aqvakul
07-05-2011, 19:06
Kan faktiskt inte komma på något som jag direkt ogillar...
*Stintan*
07-05-2011, 19:12
Man kan väl inte avsky en trädgårdssyssla

Jag avskyr inte ens "ogräs". Dock avskyr jag att inte ha min trädgård kvar.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2011, 19:17
Snigeljakt är ju ingen höjdarsyssla
Jo, jag avskyr att plocka undan efter mig!
Rulla ihop slangen, plocka in spadar och krattor osv... såååå trist! Sedan tycker jag inte att vända jorden i trädgårdslandet är så där väldigt exalterande...
Klippa gräset och få undan verktyg och redskap så att det ser lite ordning ut är inte min starka sida. Borde tillverka en skylt där det står "Arbete pågår", eller kan man möjligen sno en sådan från f.d. Vägverket...?
kerstin z5-6
07-05-2011, 19:29
Gräsklipp o trimmer .. avskyvärt ..arbetskrävande o meningslöst
Inte speciellt mysigt att trampa runt på en massa vassa småstenar i det grus som man sandat med under hela långa vintern på gångar och annat. Alltså...sopa upp den bråten är nog det töligaste, men det blir ju fint efteråt! Det gäller att tänka framåt när man går där...och titta upp ibland på allt det nygröna härliga!
Att räfsa ihop gräset efter gräsklippningen. Nu är det mer okej eftersom jag börjat täckodla med klippet, det lindrar tristessen något att veta att jag behöver det som gödning.
kerstin z5-6
07-05-2011, 19:45
varför gör du det? O varför räfsar folk gräsmattan på våren ..?Overkill enl mej -den får nog uppmärksamhet med allt klipp 3 ggr/v under högsäsong
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2011, 20:06)

Kan faktiskt inte komma på något som jag direkt ogillar...
Samma här.
Det skulle vara att avliva mördarsniglar då.
Krolliljan
08-05-2011, 05:15
Snigeljakt
Att gå runt och inventera vad som strukit med efter vintern.
Att gräva sej tokig efter invasivt och svårutrotat rotogräs.
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2011, 20:45)

varför gör du det? O varför räfsar folk gräsmattan på våren ..?Overkill enl mej -den får nog uppmärksamhet med allt klipp 3 ggr/v under högsäsong
Jo jag räfsar ihop gräset eftersom det ofta hunnit bli ganska långt (sommarstuga, bara här på helgerna), när det blir liggande blir det fuktiga gömmor och vi har miljarder fästingar - jag inbillar mig att vi fått lite mindre sedan jag börjat klippa och räfsa undan lite oftare.
men nu är det fint att använda allt till gödning av grönsaksodlingarna som sagt.
Gunilla T
08-05-2011, 08:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2011, 20:29)

Gräsklipp o trimmer .. avskyvärt ..arbetskrävande o meningslöst
Samma här...och jag kantklipper dessutom manuellt ...usch!!!
Platinum
08-05-2011, 08:42
Rensa ogräs är otacksamt.
Kratta löv är inte heller så roligt.
Plocka tallkottar är tråkigt men även det nödvändigt emellanåt.
malcolm
08-05-2011, 08:47
Höststäda inför vintern, täcka trädgårdsmöbler etc.
Huggorm
08-05-2011, 09:28
Vattna är tråkigt, särskilt under värmeböljor när man måste vattna massvis med bara ett par dagars mellanrum
Eva i Skåne
08-05-2011, 11:49
Rensa sly är ingen hit

Eftersom stugan ligger i bokskog gror det ju hundratals nya plantor (under varje träd, känns det som) varje säsong. Låter man bli att dra upp dom första eller andra året blir det snabbt en låg skog av småplantor. Mannen kör ibland över dom med trimmern, men då kan dom grena sig. Bäst är att dra upp varje år - men det gör man (läs jag) inte, åtminstone inte tillräckligt många.
Sen tycker jag inte det är superkul att räfsa löv för att vi har så mycket på tomten, men jag har insett att det inte är så noga. Där det blåst upp i drivor får man ta och allt som blåser in på terasserna, men annars multnar det mesta ner och försvinner under säsongen.
Att (försöka) gräva är heller inte kul på denna steniga skogstomt.
Beror nog lite på årstiden. Roligt på våren, träligt på hösten. i sept. har entusiasmen svalnat betänkligt och det mesta är småtråkigt. Kratta löv på höstkanten är nog det mest deprimerande jag vet.
aanderss
11-05-2011, 08:57
luka
KatteLatte
11-05-2011, 12:01
Rensa ogräs och grus ur hagtornshäcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.