Funderar på vad för växter som kan trivas på våran altan.
Det är väldigt ljust och soligt (från tidig morgon till kväll), varmt är det oxså (värmerekordet hittills i år är 35grader), gärna nått som blommar länge och är inte supersvår att övervintra. Gärna nått som blir lite större (altanen är på 40kvm).
Har två stora terracotta-krukor á 50liter ståendes med fat på hjul som jag tänkte använda.
Tips?
kerstin z5-6
07-05-2011, 19:37
Avgörande för råd är huruvida det är över noll där vintertid.. i så fall kan du ha det mesta
Uterummet är helt oisolerat, därför måste det vara nått som man kan övervintra inomhus.
Kanske ska tillägga att det är glasdörrar runt om (förrutom där altanen sitter ihop med huset). Dörrarna går att öppna så det går att ventilera ordentligt när det blir riktigt varmt på sommaren.
kerstin z5-6
07-05-2011, 20:23
Ok så du tänker ta in allt? ja då beror det påutymme och ljustillgång.Ett par vanliga lysrör 16 tim per dygn fixar många plantor tex Citrus ananas, banan,bouganvillea, passiflora, jasmine, palm med flera
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2011, 21:23)

Ok så du tänker ta in allt? ja då beror det påutymme och ljustillgång.Ett par vanliga lysrör 16 tim per dygn fixar många plantor tex Citrus ananas, banan,bouganvillea, passiflora, jasmine, palm med flera
Planen var att ta in alla växter på hösten...
Har ett stort rum där jag tänkt vinterförvara växterna där det sitter lysrörslampor i taket (vinterförvarar koi-fiskar där)
Alexander-VG-zon3
07-05-2011, 20:43
vad är det för vintertemp där du tänkt övervintra växterna ?
vattnar du noga och ger näring när det behövs och har bra luftfuktighet så är +35c inga problem.
vill du ha nåt blommande så kan nog änglatrumpet passa (mycket näring och vatten, lätt att övervintra). och lättskött för övrigt blir fort stort. Eldkrona (finns på stam) är en annan som blommar mycket hela sommaren, är flerårig och gör att övervintra under extraljus. hibiskus såklart skulle trivas bra i ett sånt utrymme, blommar också mycket. övervintras som krukväxt (rumstemp och ljust). oxalis, canna, dahlior, agapanthus blommar med mycket lätta att övervintra. men passar kanske bättre i mindre krukor.
vill du ha ätbart också ? fikon, oliv, granatäpple, japansk mispel, avokado, feijoa är några av mina favoriter låt dom stå i uterummet tills det blir svalt och någon frostnatt tål de även i kruka och därefter går de övervintra inne i extraljus.
CITAT (flaxss @ 07-05-2011, 21:43)

vad är det för vintertemp där du tänkt övervintra växterna ?
vattnar du noga och ger näring när det behövs och har bra luftfuktighet så är +35c inga problem.
vill du ha nåt blommande så kan nog änglatrumpet passa (mycket näring och vatten, lätt att övervintra). och lättskött för övrigt blir fort stort. Eldkrona (finns på stam) är en annan som blommar mycket hela sommaren, är flerårig och gör att övervintra under extraljus. hibiskus såklart skulle trivas bra i ett sånt utrymme, blommar också mycket. övervintras som krukväxt (rumstemp och ljust). oxalis, canna, dahlior, agapanthus blommar med mycket lätta att övervintra. men passar kanske bättre i mindre krukor.
vill du ha ätbart också ? fikon, oliv, granatäpple, japansk mispel, avokado, feijoa är några av mina favoriter låt dom stå i uterummet tills det blir svalt och någon frostnatt tål de även i kruka och därefter går de övervintra inne i extraljus.
Där jag tänkt övervintra växterna är det ca 10-12 grader på vintern och tänt i taket ca 10-12 timmar om dagen.
Alexander-VG-zon3
08-05-2011, 09:47
ha tänt minst 14timmar per dag/max 18timmar. kallvita lysrör eller lysrör med röda/blåa färger fungerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.