merlin68
07-05-2011, 19:34
Måste ju starta en positiv-tråd också

Här mina topp tre :
1. Gillar att så fröer, plantera växter...
2. vårstäda växthuset för då ligger en härlig lång trädgårdssäsong framför mig
3. plocka frukt och bär, skörda grönsaker och örter för då känner jag mig så himla rik
Aqvakul
07-05-2011, 19:40
klippa buskar
Att fixa iorning ny jord genom att samla tång, komockor, löv etc. Och att spetta upp nya grönsaksland att ha den nya jorden i.
kerstin z5-6
07-05-2011, 19:43
1,Plantera Rosor, 2, så frö
Plantera växter och rensa ogräs.
Älskar att sitta och dra upp ogräs och rötter, så jag kan känna den lena mjuka och rensade jorden mellan fingrarna.
Tänker så bra när jag rensar.
*Stintan*
07-05-2011, 20:07
Ligga i hammocken och käka biggaråer

annars är det nog att skörda och ta hand om det matnyttiga jag odlat.
mamamaggan
07-05-2011, 20:12
Sitta i en hammock , gunga lite , se ut över trädgården och njuta av vad jag ser och vad jag inte hör .
Tystnad är en värdefull men sällsynt sak i dag . Att kunna höra sus i träden och fågelkvitter utan en massa bakgrundsbrus är bara så härligt !!!!
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2011, 21:12)

Sitta i en hammock , gunga lite , se ut över trädgården och njuta av vad jag ser och vad jag inte hör .
Tystnad är en värdefull men sällsynt sak i dag . Att kunna höra sus i träden och fågelkvitter utan en massa bakgrundsbrus är bara så härligt !!!!
Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Önskar jag hade en hammock... Önskar jag inte hade Arlandas 3:e bana flygandes rakt över vårt hus...
Överbölingen
07-05-2011, 21:05
Lulla runt och titta på det vi har lyckats med.
Aqvakul
07-05-2011, 21:18
CITAT (Överbölingen @ 07-05-2011, 22:05)

Lulla runt och titta på det vi har lyckats med.
Jag älskar faktiskt allt.
Skulle kunna sluta jobba och bara hålla på här.
Men om jag måste välja, så..... blir det att så små frön som blir till blommor och grönsaker.
Och plocka äpplen, förstås!
niggle
För mig är det belöningen att se resultatet av allt förarbete man gjort. Att gå runt o smårensa, fixa lite här o lite där. När trädgården väl står i blom så är ju i stort sett alla sysslor roliga. Att gå runt o vattna är rogivande tycker jag. Fast för det mesta står spridaren på, men även det är rogivande att bara se på.
Att gå runt med trimmern är faktiskt roligt eftersom det ger trädgården den där finputsningen som inte gräsklipparen kan åstadkomma.
Krolliljan
08-05-2011, 05:08
Jag gillar att gå runt och titta på hur allt växer fram efter vintern.
Jag gillar att flytta runt växterna och vänta tills nästa år för att se om det blev bra.
Jag gillar att sköta om växterna , vattna, ansa göda.
Mest av allt gillar jag att så och sen följa dem när de växer.
Aqvakul
08-05-2011, 06:17
CITAT (Krolliljan @ 08-05-2011, 06:08)

Jag gillar att gå runt och titta på hur allt växer fram efter vintern.
Jag gillar att flytta runt växterna och vänta tills nästa år för att se om det blev bra.
Jag gillar att sköta om växterna , vattna, ansa göda.
Mest av allt gillar jag att så och sen följa dem när de växer.

Förutom allt trevligt ni redan räknat upp så gillar jag att sitta på trappan och spana ut över trädgården och planera för kommande projekt...även om drömmarna aldrig ens blir förverkligade.
Platinum
08-05-2011, 08:37
Iaktta utveckling från sådd till skörd, bilddokumentera och gå runt barfota och känna grässtråna mellan tårna.
Har ingen favorit framför den andra, olika för olika årstider, njuter av det mesta som bör göras i trädgården, men när påsk, pingstliljor och tullpaner blommar då njuter jag och folk stannar upp på gångstigen och vill se den fina blommningen då känns det bra.
malcolm
08-05-2011, 08:52
Sitta i solen och ta en öl eller två.
Eva i Skåne
08-05-2011, 11:10
Så mycket trevliga sysslor och upplevelser som skrivits i denna tråden är det inte lätt att komma med något eget. Det finns mycket som är trevligt när det är i lagom mängd.
Bäst är nog när man kommit så långt att man kan sitta ner och njuta (öl dricker jag inte Malcolm, men kanske med en kopp te eller ett glas juice) och så ta ett stilla varv och dra upp nåt ogräs eller klippa bort nåt överblommat och sen sätta sig igen drömma sig bort i nya projekt.
Nåt jag gillar skarpt när jag kommer till stugan är att gå ett varv och titta på vad som hänt bland växtligheten sedan sist. Även om det bara är ett par dagar sen jag åkte därifrån är det det första jag gör när jag stängt bilmotorn och det ger alltid så mycket glädje
mamamaggan
08-05-2011, 11:12
CITAT (Cacki @ 08-05-2011, 09:36)

Förutom allt trevligt ni redan räknat upp så gillar jag att sitta på trappan och spana ut över trädgården och planera för kommande projekt...även om drömmarna aldrig ens blir förverkligade.
Sitta på trappan en tidig morgon med kaffemuggen i handen, inse att det kan bli en härlig dag och att det inte finns så många måsten i trädgården just i dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.