evely
I höstas flyttade jag in i ett hus med ovårdad trägård. Plantorna har överlevt mer eller mindre bra.

Vindruvorna har jättetjocka stockar, jag har beskurit de tunnare grenarna hjälpligt. De växer mot en vägg men hur långa kan revorna bli över en sommar.

Vilken typ av spaljeer behövs? Jag tänkte odla dem mest för skönheten skull.

Kan man förrensten påverka smaken på bären med beskärning?!
rosita
Revorna kan bli jättelånga på en sommar. Jag brukar sommarbeskära mina för att de blir för långa. Förra året blev de nog 3 meter innan jag klippte dem.

Som spalje (min vinstock står in mot väggen) har jag bara spänt upp kraftig ståltråd horisontellt med 25 cm mellanrum och det funkar bra.

Om smaken påverkas av beskärning, vet jag inte.
evely
Tack för ditt svar! Då har jag fått lite grepp om hur det kan bli i alla fall:-)
Eva i Västerås
Jag tycker smaken blir bättre om man beskär, mycket för att ljus och luft ger sötare frukt.
Det blir också mer kraft till druvorna om man håller efter antal klasar.
evely
Jag ska se vad jag kan göra! Jag har ju ingen aning om vad det är för sort. Den som planterade dem tror jag flyttade 2008 och det är minst två andra hyresgäster mellan.

Det ska bli spännande :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon