evely
Det är min första vår i denna trädgården. I den försummade trädgården står många rosor, några stora klätterrosor.

Jag har beskurit dem ganska kraftigt en gång redan men ser nu att där finns någon sorts ohyra som klibbar ihop bladen. Nu undrar jag om jag vågar klippa ner dem en gång till och nu riktigt radikalt för att bli av med ohyran.

Jag såg enstaka röda rosor, av samma typ som flammentanz, i höstas på någon av klätterrosorna men vet inte om det är just den plantan.

Naturligtvis är även jorden utarmad. Jag har gödslat med benmjöl och ko på påse och ska lägga på kompost så fort den är färdig.
kerstin z5-6
Nyp av alla ihoprullande blad du ser-nerklipp hjälper föga...det går över senare i sommar håll efter bara
evely
Jag hoppas bara att jag inte behöver nypa av alla blad sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Inne i de ihoprullade bladen finns en mask, de kaläter både blad o ev senare blommor.Såpvatten gör viss nytta men jag brukar plocka o klämma under säsongen.Nya blad kommer.Om det är den ros du tror blommar den bara på gammal ved dvs grenar från förra året.Klipper du ner den får du inga rosor på den i år...
evely
Om det inte blir så många blommor denna sommaren gör inget. Jag är ändå inställd på att denna sommaren kommer att innebära mycket "renoveringsarbete" på växterna. Det viktiga är att det blir bra på sikt rolleyes.gif:-)

Tack så mycket för hjälpen biggrin.gif
Eller vänta förresten...

Bladen är inte ihoprullade utan snarare ihopklibbade till platta paket. Kanske är det bara för att de precis slagit ut!

EDIT: fixat till så att streckgubbarna blev smileys
Ezereht
Om precis alla blad ser likadana ut är det nog "naturligt" men om en del abra ser ihopklibbade ut, och om du klipper genom dem med en sax är det något i mitten, så är det ohyra. Då plockar du bort de bladen.
evely
Oj! Nu vart jag visst otydlig slap.gif:-(

Jo alla är platta men bara vissa är hopaklibbade.. Jag menade nog snarast att om angreppet kommer senare så rullas bladen ihopa medan när det kommer precis när bladen kommer blir det platta hopklibbade paket i stället, eller så är det olika sorters ohyra!

Tydligare nu biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon