Full version: Upphöjda äppelträd
catmilla
Jag VILL ha äppelträd i min trädgård, men marken består till stor del av sten/berg och det är svårt att gräva tillräckligt stora hål.
Kan man höja upp (som en pallkrage t.ex. ) och plantera trädet däri?

/Camilla
ingrids
Jag har läst om att man kan plantera fruktträd på en jordkulle, det står bland annat i min bok om Sissinghurst. Det är dock viktigt att förankra trädet i början med en stadig stolpe.
catmilla
HUr hög bör en sån jordkulle vara, tro?
Jan af Lisö
Jag föreslår att du köper ett (eller flera) äppelträd på svagväxande grundstam, t.ex B9. De skall stå med stöd hela livet. De har inte lika stor vindfångst och de har mindre rotsystem. Äppelträdens rötter håller sig i de översta 40 cm av marken så jag antar att du skall ha 40 cm jordlager. Rötterna går ut lika långt som kronan + 50 cm, så ett äppelträd på svagväxande grundstam kommer att kräva en kulle/träram på ca 5 meter i diameter och 40 cm djup, totalt ca 2,5 m3 jord. Det är optimalt och jag tror att trädet klarar sig med en mindre kulle också. Du måste kanske vattna under regnfattiga perioder.

Träd på B9 har livstängd på ca 25 år, men börja bära ca 3 år gamla och kräver minimalt med beskäring. Storlek max 4 meter höga och ca 4 meter i diameter (beroende på sort).

Lycka till.
catmilla
Tack så mycket för ett bra svar! Nu ska här fixas kullar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon