Full version: Upphjda ppeltrd
catmilla
Jag VILL ha ppeltrd i min trdgrd, men marken bestr till stor del av sten/berg och det r svrt att grva tillrckligt stora hl.
Kan man hja upp (som en pallkrage t.ex. ) och plantera trdet dri?

/Camilla
ingrids
Jag har lst om att man kan plantera frukttrd p en jordkulle, det str bland annat i min bok om Sissinghurst. Det r dock viktigt att frankra trdet i brjan med en stadig stolpe.
catmilla
HUr hg br en sn jordkulle vara, tro?
Jan af Lis
Jag freslr att du kper ett (eller flera) ppeltrd p svagvxande grundstam, t.ex B9. De skall st med std hela livet. De har inte lika stor vindfngst och de har mindre rotsystem. ppeltrdens rtter hller sig i de versta 40 cm av marken s jag antar att du skall ha 40 cm jordlager. Rtterna gr ut lika lngt som kronan + 50 cm, s ett ppeltrd p svagvxande grundstam kommer att krva en kulle/trram p ca 5 meter i diameter och 40 cm djup, totalt ca 2,5 m3 jord. Det r optimalt och jag tror att trdet klarar sig med en mindre kulle ocks. Du mste kanske vattna under regnfattiga perioder.

Trd p B9 har livstngd p ca 25 r, men brja bra ca 3 r gamla och krver minimalt med beskring. Storlek max 4 meter hga och ca 4 meter i diameter (beroende p sort).

Lycka till.
catmilla
Tack s mycket fr ett bra svar! Nu ska hr fixas kullar.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon