Jordgubbe
Hej !

Jag var ute och grävde lite imorse, har 8 st pallkragar över och funderar lite på vad jag ska göra med dessa (tråkigt att bara låta dem ligga).

Det finns lerjord att ta i komposten, och en tanke jag hade var att bygga upp det första lagret (på 2 pallkragar) med hjälp av det för att få bra arbetshöjd/djup och för att slippa köpa för mycket jord.

Totalt sett skulle det kunna bli 3-4 40 cm odlingsbänkar (2 tjänar i nuläge som kompost), och en tanke är att ha fina blommor (som passar för direktsådd) i en och kanske kryddor/örter som kan direksås i en annan. Ett annat tips jag fick tips jag fick nu idag (via odla.nu) var att kanske ställa upp 2 utan jord och köpa en bit byggplast och ha krukor i. Chili skulle nog kunna funka ganska bra.

Kom gärna med lite tips och ideer, vill hitta på något kul med mina pallkragar men ändå inte lägga för mycket pengar på jord (även om det är 5 säckar för 100). Gärna tips på växter som trivs i lerjord.
Marit vid Julita
Idén med att odla i pallkragar, flera på höjden är väl främst att det ska vara lättillgängligt, slippa böja sig ner och för att det snabbare blir varmt i jorden.
Om man inte är ute efter detta kan man ju använda sig av bara en pallkrage och då går det ju inte åt så mycket jord.
Flera pallkragar på varandra är ju också bra om man ska odla rotfrukter t ex. Sallad och inte så djupgående sorter behöver ju bara en enkel pallkrage.

Om man vill ha höjd i lådorna kan man ju gunda med kvistar och annat inte ännu förmultnat material så blir det som en kompost som visserligen sjunker lite med tiden.

Jag ställer mig undrande inför hur du har lerjord i komposten? Har du flyttat den dit? För om du har gjort egen kompost av växtmaterial så blir det ju den finaste mullen. Lera är ju ett material som inlandsisen har skapat.

Jordgubbe
Det är en odlingslott så gemensam kompost av befintlig jord. Odlar i pallkragar för att slippa gräva lerjorden för hand.
PMK
Inspiration månne?

[attachment=60495:IMG_1925_copy.jpg]

Skall nu fyllas på med div kryddväxter! smile.gif
Jennika
Ifjol var första året med pallkragar. Jag odlade persilja och dill, brytbönor, sallad, potatis, squash och kålrötter + en krage med blommor. Det mesta passar bra tror jag.

[attachment=60522:1282767134_resized.jpg]
EsterM
Jag hittade den här länken när jag sökte på växtföljd. Jag tycker den är väldigt bra och har tänkt följa den.

http://www.tradgard.eu/a3.php

Hittills har jag satt potatis i en pallkrage och planterat sockärtor och brytbönor i en. Jag ska även ha en med broccoli, brysselkål och grönkål och en krage med lök, purjolök och morötter.
Dina-babe
Vad fräscht det blir med litet falurödfärg! Var sugen på att måla mina, men var litet osäker på resultatet. Började med vanligt trädgårdsland förra året och tröttnade snabbt på att krypa... wacko.gif
Någon som har något tips på vilka plantor som bäst "kommer överens"? Läste någonstans att Tagetes kan motverka ohyra på potatis, eller hur det nu var. Det stod även att potatis trivs bäst ihop med lök...
Jag har fyra dubbla pallkragar, av vilka två helpall och två halvpall. Planen var att okupera de mindre med potatis och sparris. Resten ska bosättas med bönor, morötter, dill, persilja, mynta och mycket mer... Något förslag på hur jag ska gruppera de? Eller tips på lättodlat som ger mkt & god skörd?
Var salig över mina bönor förra året, vi åt brytbönor långt in på hösten! tummenupp.gif
Jordgubbe
Jättebra tips, ska ut en sväng i helgen till odlingslotten och så hade jag tänkt. Vi får se om jag fyller upp en eller två pallkragar med lerjord och sår något i dem, lite mer som ett experiment och kul grej.
Inez
CITAT (Dina-babe @ 12-05-2011, 13:12) *
Det stod även att potatis trivs bäst ihop med lök...
Jag har fyra dubbla pallkragar, av vilka två helpall och två halvpall. Planen var att okupera de mindre med potatis och sparris. Resten ska bosättas med bönor, morötter, dill, persilja, mynta och mycket mer... Något förslag på hur jag ska gruppera de? Eller tips på lättodlat som ger mkt & god skörd?
Var salig över mina bönor förra året, vi åt brytbönor långt in på hösten! tummenupp.gif

Jag har potatis och bondbönor tillsammans. Sedan odlar jag i "tre systrar", eller ska, det är inte satt än. Det är majs, en gurkplanta på botten som skyddar fötterna och bönor som klättrar upp på majsen. Jag har två sådana, en med zuccini och sockerärtor och en med vintersquach och borlottibönor. Sedan har jag morötter och lök tillsammans. Purjolök. vet inte hur det funkar i lerjord dock.
Dina-babe
Tack för tipset Inez. Morotsfrön införskaffade! Tänk att man glömmer det väsentliga...?? whistling.gif
Nu är det äntligen dags att börja fylla med jord efter mycket markarbete, målning och pyssel! biggrin.gif

Landet 2a.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon