Ingrid på Västkusten
Todeloo.

Den nya damp ner idag och GIVETVIS en Euroserre på MUR hade de som nyhet - gulp sväljs vrål oooufff......och sicken tjock katalog snart som vissa postorderklädfirmor :-)

ahh jag är glad kan ju fylla tomten med växthus ;-)

Hälsar ingrid
Virgo
Tycker att det är oförskämt att sälja ett växthus för hundratusentals kronor och leverera med en handvev för att öppna/stänga ventilationsfönstren.
Borde ingå automatik och helst med elektronisk styrning.

Så jag köper inte det!! mad.gif
Ingrid på Västkusten
Öhh va? Det jag kikade på kostade under 20 lappar.

Jonslund har ju en favvo :-) och där är det med motor och stängningsautomatik etc. Skall jag köpa och inte bygga en murvariant ( suck börja spara nu) så hoppas jag at jag ahr råd med ett Jonslund ;-) fast willabs är nog br amkt billigare misstänker ju jag ;-)

Hälsar Ingrid
petrea
Tjena!

Håller med dig Ingrid!! laugh.gif
Nu kan man börja drömma på riktigt om vååår!!!

Willab-katalogen och alla frökataloger är den absolut mest lästa litteraturen nu!!

Att drömma om vackra rabatter, roliga saker i växthuset ger verkligen vårkänslor! wub.gif

Hälsn Petra

Bättre en tokig idé än inga alls!!
TeliaNet
som virgo säger...
deras lysrör är bara rena skämtet:2 x 36W 795 + 95 i expeditionskostnad
svinigt dyrt med tanke på att det endast är vanliga lysrör som inte är special gjorda för växter.
de lysrören köper man i vilken lamp affär som helst... mad.gif
MRLINDELL
Jula har en armatur i en del butiker som heter Lux-way nånting. Den är enkel utan något skydd för lysrören men en otroligt bra reflektor. Den är dessutom enkel att hänga upp. Kostar 399 sek.
Gro Lux lysrören från Sylvania kostar kring 116 sek hos Salléns, man kan säkert hitta dem några tior billigare.
De flesta som säljer växter och även armaturer har inte lysrör till salu. Jättekonstigt!

Då hamnar man med upphängning och sladd med kontakt på ca 700 sek.

Det blir en 7-hundring hur man än gör tyvärr.
gammelnalle
Rätta mig ifall jag har fel, men lysrör för växter och terrarier växer inte på träd numera !! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag menar att det FINNS helt enkelt inga "vanliga" längder dvs 36W. Jag fick tag i 30W !!! (en inte helt vanlig längd) och fick pröjas ca 120:-/ st...

OM ni känner till något fabrikat som tillverkar 18 eller 36W ge mig en signal....

mad.gif wacko.gif blink.gif wink.gif
MRLINDELL
Osram Fluora 77 30W KOSTAR 176 SEK på salléns (elfirma).

Sylvania Gro Lux 36W finns på många elaffärer till 116:- nånting /st.

Jag håller med om att man får konka runt ett tag innan man hittar någon som har lysrör hemma.
MRLINDELL
Sylvania GRO LUX eller Osram Fluora 77 heter det hur jag än stavat tidigare.
Alternativet är de nya fullfärgs lysrören med jämt spektrum och mera ljus (lm / watt, som är så farlig att nämna när belysningsförsäljarna härjar i Forumet), typ ett fullfärgs lysrör TDL840 (Kallvit).
Det finns på Jula för 69 sek / 30W. Vet inte om det fanns 36W men det borde det.
Virgo
CITAT (gammelnalle @ 19-02-2004, 23:25)
Rätta mig ifall jag har fel, men lysrör för växter och terrarier växer inte på träd numera !! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag menar att det FINNS helt enkelt inga "vanliga" längder dvs 36W. Jag fick tag i 30W !!! (en inte helt vanlig längd) och fick pröjas ca 120:-/ st...

OM ni känner till något fabrikat som tillverkar 18 eller 36W ge mig en signal....

mad.gif wacko.gif blink.gif wink.gif

jorå, det finns i mängder och i olika färgspektra.

förr så hette det 40Watts rör sen 36W osv längden är densamma men de drar mindre ström nuförtiden och avger mera ljus.
Sen finns det förstås specialrör.
Så gott som alla fabrikat har 36W rör för växter.
Virgo
CITAT
Öhh va? Det jag kikade på kostade under 20 lappar.

ähum....

tittade visst vindögd wacko.gif

på sidan 42 är växthuset jag menade. kostar bara 99.000 kr

på nästa sida kostar dom över 100.000 kr men det var visst swimmingpooler.
Ingrid på Västkusten
Dessa Fluora 77 tycker jag är för dyra för vad de ger - de tar la extra för att det 'kallas' växtrör.

Men tillgängligheten på avd som finns elel rinte verkar ju variera. Jag ahr då itne varit med om en elaffär som itne tar hem vad man vill ha bara man vet beteckningen. Det finns jugrossister!

Här i Gbg går det mesta å få tag i. Vi brukar frekventera Lönns El, men Drottninggatan går rba den med ( fast är lite dyr säkert p g a läget). Sagsjö Belysning är helt OK de med. Det mesta kan beställas.

Skåningarna har nog bästa läget med Elhörnan i Malmö :-) den suveräna elaffären saknar jag fortfarande!!!!

Hälsar Ingrid
TeliaNet
hej.
floura77 och floura77, det finns ett rör som heter natura de luxe 76 och det ger nästan samma ljus inom de röda och blåa delarna som 77.
de är troligen billigare och lättare att få tag på.
mvh claes
gammelnalle
gjorde en sökning på google FLOURA77 = finns inte???
Kan det heta nå´t annat?

hittade däremot om fullfärgslysrör:

http://hd.se/ArticlePages/200401/11/200401...bb613.dbp.shtml
Berith
Fluora 77, precis som Ingrid skriver.
Virgo
Här hittar ni olika färgspektra, det är bara att välja vilket man vill ha.
Jämför då med dagsljusets spektra.

Obs, måste inte vara från OSRAM även andra fabrikat har dessa rör men med olika namn.

http://www.osram.se/Ljuskunskap/Spektralf%...b6r/lysror.aspx

CITAT
gjorde en sökning på google FLOURA77 = finns inte???

vaddå finns inte? detta poppade upp när jag sökte på fluora. Man får stava rätt oxå magistern!

och läs gärna denna länk så vet ni allt om ljus.

http://www.osram.se/_nav/goLink.aspx?p=lil...lan_aspx&t=Page
gammelnalle
Va, måste man kunna stava åså???? det trodde jag man gjorde på Wasaloppet !!!

borde givetvis ha kollat mer än en insändrares stavning... jag var lat och tog den som stog innan mig.... förlåt förlåt... unsure.gif det skall icke upprepas (att jag stavar fluora som floura....) smile.gif smile.gif smile.gif

"man lär så länge man har elever"
Virgo
du får stava fel hur mycket du vill, men om du söker nåt på internet så kan felstavningar bli ödesdigra.
TeliaNet
de finns på osram.se
men den kanske heter fluora eller floura eller vad det nu va.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon