sanna82
08-05-2011, 12:06
Tjenixen allesammans
Bor i Karlskoga zon 4 om jag inte missminner mig, har sedan några månader odlat majs i kruka inne och under de senaste veckorna har de stått ute på altanen.
Men nu börja de bli lite väl jobbiga att ha med att göra

och jag vill bara få ner dem i mina pallkragar men jag vill inte att de dör för mig där ute så min fråga är när vågar jag planterar ut dem utan att riskera total katastrof.
merlin68
08-05-2011, 18:50
Jag bor i zon 3-4 och planterar ut mina i början på juni. Majs är rätt så köldkänslig. Vänta ett par veckor till och täck de första veckorna plantorna med fiberduk nattetid ev dagtid också ifall det blir kallt igen.
jimmy303
12-05-2011, 19:10
när natt tmp inte understiger 12 grader om jag inte minns helt galet (hittar inte sidan där jag läste på)
jag planterade ut mina förra veckan vet dock inte om dom lever eftersom dom får pappa ta hand om jag tyckte det mest var skojj att prova att odla i garderob.
hoppas det hjälpte lite ialf,
edit hm det där med 12grader verkar vara lägsta såtemp sökte lite men hittade inget av värde så eftesom dom gror i 12grader borde det ju inte vara några problem nu kan man ju tycka
majs och pumpa får flytta ut sist, oftast en bit in i juni och jag bor i zon 2-3
Ha koll på värderprognos i början av juni, om det inte blir frost kring 10 juni kan man börja frakta plantorna ut, om värdet annars är ok.
Majsen älskar ju värme som en annan tomat och paprika!
Jag planterade ut mina majsplantor, Minipop, 6/5 (zon 3-4), det är ca 5-10 grader om nätterna. De ser välmående ut. Men det är första gången jag odlar majs, så det blir spännande att se vad som händer. Planerar att sätta några till om ett tag, för att se om det blir någon skilland i slutet av sommaren. Stod i odlingsanvisningen: "Utplanteras när frostrisken är över. Kan även sås direkt på friland i slutet av maj/början av juni."
//Sara
5-10 grader på nätterna har man också under hela sommaren,
men det är just frost de inte tål, och den vanliga riskperioden sträcker fram till kring 10.juni.
Jag försöker också bestämma här vad som gäller just nu, det är väldigt lockande att börja plantera ut nu när det är så varmt dag som natt, men jag väntar nog några dagar till med det och fortsätter med allmän snyggning på kanter och rabatter ett par dagar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.