Davidoff
Läste lite om att binda upp gurkplantor, som kan bli ganska tunga med några halvmogna slanggurkor hängandes, men hittade inget bra. Testade därför följande, som verkar fungera utmärkt:
- dra en tråd från taket för att låta slingra på
- trä på ett buntband under en "gren" och drå åt lagom, inte för hårt eftersom stammen kan bli grövre
- knyt en tråd i buntbandet och dra det upp till taket.
- fortsätt så uppåt vartefter plantan växer. Tror detta kommer att hålla bra

/D
merlin68
Jag gör som du och låter tråden snurra sig kring plantan alltefter den växer:) Gör likadant med högväxta tomater och melon.
Gnobb
Annars funkar det bra med en trådvinda (jag gjorde en av grövre svetstråd) som jag böjt till med plats för x meter snöre och en krok som jag hänger på en lina i taket. Snöret virar jag runt stammarna från det att plantan behöver stöd (gurka, tomat, physalis m.fl) och kan efterhand som plantorna växer ta loss lite snörlängd och på så sätt sänka topparna och låta den äldre stammen ringla ner mot golvet.

I princip är det väl bara gurkan som blir såpass lång att den behöver "tas ner" för att inte fortsätta upp i taket,
Davidoff
Förresten, kan man inte låta gurkan fortsätta horisontellt, när den när taket?
/D
Bock
Annars får ni göra som mej flirting.gif

Köpa såna här -> http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0543&page=1

Fungerar utmärkt till det mesta
Anja Danmark
CITAT (Davidoff @ 16-05-2011, 09:14) *
Förresten, kan man inte låta gurkan fortsätta horisontellt, när den när taket?
/D

Jo - det kan du sagtens! Jeg havde en 9 m lang agurkplante på den måde forrige år.

Du kan se planten på billedet her:

[attachment=60756:drivhus_...d_mindre.jpg]
Davidoff
Grym! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon