Jag har sått fyra sorters tomater och alla sorter har börjat få vita fläckar på bladen, men jag ser ingen ohyra på dem. Jag har ställt ut de dagtid när det varit lite varmare eftersom de inte får plats under lysrören längre - i början ställde jag de skuggigt så de inte skulle bli brända av solen. Vad kan ha hänt med dem? Kan de "tillfriskna" eller är det lika bra att jag slänger dem?
anira
Det låter som brännskador. Det är nog ingen fara, plantorna får ju nya blad vartefter de växer. Tänk också på att vinden kan också ställa till det för nya plantor om de inte är ordentligt avhärdade!
Har du möjlighet till att ta ett foto och visa?
Det låter som att de skulle ha blivit solbrända och i så fall är det absolut ingen fara om inte alla har blivit drabbade, det kommer nya blad.
[attachment=60397:KOPIA_2.jpg]
Här är en bild på en av tomatplantorna.Den var helt grön för ett par dagar sen.
anira
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2011, 21:36
Definitivt brännskador fast inte så värst farliga en fiberduk över som skuggning kan räcka.
Så då kommer de antagligen att klara sig? Vad glad jag blir! Jag har dragit upp tomater förut, men aldrig upplevt det här. Då har jag avhärdat de i början på juni när risken för frost försvinner. Är det sol och vind som orsakar skadorna eller kan det ha varit för kallt också? Det var nog ner till ca 5 grader någon kväll när jag tog in dem.
anira
Sol och vind...
Ozonlagret ska ju tydligen vara extremt tunt i år, det spelar kanske in också.
Ja, rättare sagt UV-skador när man säger sol (precis som människor kan bränna sig), och så spelar vinden roll också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.