anira
Jag har stt fyra sorters tomater och alla sorter har brjat f vita flckar p bladen, men jag ser ingen ohyra p dem. Jag har stllt ut de dagtid nr det varit lite varmare eftersom de inte fr plats under lysrren lngre - i brjan stllde jag de skuggigt s de inte skulle bli brnda av solen. Vad kan ha hnt med dem? Kan de "tillfriskna" eller r det lika bra att jag slnger dem?

anira
rosita
Det lter som brnnskador. Det r nog ingen fara, plantorna fr ju nya blad vartefter de vxer. Tnk ocks p att vinden kan ocks stlla till det fr nya plantor om de inte r ordentligt avhrdade!
Peztis
Har du mjlighet till att ta ett foto och visa?
Det lter som att de skulle ha blivit solbrnda och i s fall r det absolut ingen fara om inte alla har blivit drabbade, det kommer nya blad.
anira
[attachment=60397:KOPIA_2.jpg]
Hr r en bild p en av tomatplantorna.Den var helt grn fr ett par dagar sen.

anira
sa, mlardalen zon 2
Definitivt brnnskador fast inte s vrst farliga en fiberduk ver som skuggning kan rcka.
anira
S d kommer de antagligen att klara sig? Vad glad jag blir! Jag har dragit upp tomater frut, men aldrig upplevt det hr. D har jag avhrdat de i brjan p juni nr risken fr frost frsvinner. r det sol och vind som orsakar skadorna eller kan det ha varit fr kallt ocks? Det var nog ner till ca 5 grader ngon kvll nr jag tog in dem.

anira
Peztis
Sol och vind...

Ozonlagret ska ju tydligen vara extremt tunt i r, det spelar kanske in ocks.
abbbe
Ja, rttare sagt UV-skador nr man sger sol (precis som mnniskor kan brnna sig), och s spelar vinden roll ocks.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon