CITAT (smuleborg @ 08-05-2011, 22:30)

Hej, och grattis till ett trädgårdsland! Jag är dessvärre ingen expert, men vi handgrävde ett helt igenvuxet trädgårdsland på typ 30 kvm för några år sedan. Vi skakade grässvålen, men vi hade en hel del ogräs i svålen; maskrosor, kvickrot o.s.v. Om grässvålen består av gräs kan man låta den ligga upp och nervänd i botten, gräset ger näring och blir jord. Vissa grönsaker/rotsaken kräver rätt djupt och lucker jord; andra nöjer sig med grundare. Vissa vill ha hög "näringshalt", andra vill står i mager jord. O.s.v. O.s.v.
Hur djup är jorden, räknat från grässvålen? Vad är det för "typ" av jord?
Samma här, har precis börjat få upp små rädisor i mitt ena 2,5 x 2,5 = 6,25 x 3 land och jag gjorde så att jag måttade ut landet och sen grävde jag upp mindre rutor som jag sedan skakade av! Det har varit ett matland där förut så jorden var väldigt fin men jag tror det är det bästa sättet om man har tid och så! :-P Men sen som "smuleborg" säger får man matcha grönsakerna med jorden man själv har! :-) Sen till din fråga! :-$ Jag har tänkt att ha bränt hästgödsel till hösten när alla grönsaker är skördade! :-) Lycka till! :-D