Full version: Mitt första land
DeniseZ
Igår grävdes det två land hemma på tomten mha grävmaskin. Han vände ner grässvålen i jorden. Har tänkt att förbereda jorden lite i år genom att odla potatis för att luckra upp jorden, och ärter för att få en bra kvävehalt. Var och petade lite med en grep idag, men svålen ligger ju under och det är ganska "rotigt" på sina ställen. Ska jag ruska av dessa gräsrötter och sen slänga det värsta åt sidan, eller är det bättre att låta det förmultna? Kanske inte stör de tänkta växterna så mycket? Är så sugen på att sätta igång med sådden så snart som möjligt! Är det dumt att använda förra årets kompost som innehåller aska? ( Läste att aska inte var något vidare) Kan man slänga på hästskit med halm nu? Ge mig alla tips ni har!! smile.gif

Mvh Denise
smuleborg
Hej, och grattis till ett trädgårdsland! Jag är dessvärre ingen expert, men vi handgrävde ett helt igenvuxet trädgårdsland på typ 30 kvm för några år sedan. Vi skakade grässvålen, men vi hade en hel del ogräs i svålen; maskrosor, kvickrot o.s.v. Om grässvålen består av gräs kan man låta den ligga upp och nervänd i botten, gräset ger näring och blir jord. Vissa grönsaker/rotsaken kräver rätt djupt och lucker jord; andra nöjer sig med grundare. Vissa vill ha hög "näringshalt", andra vill står i mager jord. O.s.v. O.s.v.

Hur djup är jorden, räknat från grässvålen? Vad är det för "typ" av jord?

GrönMorot
CITAT (smuleborg @ 08-05-2011, 22:30) *
Hej, och grattis till ett trädgårdsland! Jag är dessvärre ingen expert, men vi handgrävde ett helt igenvuxet trädgårdsland på typ 30 kvm för några år sedan. Vi skakade grässvålen, men vi hade en hel del ogräs i svålen; maskrosor, kvickrot o.s.v. Om grässvålen består av gräs kan man låta den ligga upp och nervänd i botten, gräset ger näring och blir jord. Vissa grönsaker/rotsaken kräver rätt djupt och lucker jord; andra nöjer sig med grundare. Vissa vill ha hög "näringshalt", andra vill står i mager jord. O.s.v. O.s.v.

Hur djup är jorden, räknat från grässvålen? Vad är det för "typ" av jord?

Samma här, har precis börjat få upp små rädisor i mitt ena 2,5 x 2,5 = 6,25 x 3 land och jag gjorde så att jag måttade ut landet och sen grävde jag upp mindre rutor som jag sedan skakade av! Det har varit ett matland där förut så jorden var väldigt fin men jag tror det är det bästa sättet om man har tid och så! :-P Men sen som "smuleborg" säger får man matcha grönsakerna med jorden man själv har! :-) Sen till din fråga! :-$ Jag har tänkt att ha bränt hästgödsel till hösten när alla grönsaker är skördade! :-) Lycka till! :-D
smuleborg
Brunnen hästskit brukar vi ha i på våren (grepar ner), men det är kanske bättre som du gör?

Komppost med aska (som svar till trådskaparen) skulle jag inte ha i trädgårdslandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon