lillstrumpan79
08-05-2011, 19:44
Är det någon som använder sitt växthus som uterum och har växterna i krukor? Hur har du gjort markberedningen? Har du grävt ner till frostfritt?
Davidoff
08-05-2011, 19:53
Inte uterum, men jag har växterna i krukor, eller åtminstone inte nedgrävda i jorden. Gjorde ingen markberedning alls utan smällde upp växthuset på gräsmattan. Ska lägga på duk och trädäck i veckan, tror jag. Mest för att slippa ogräs. Till vintern lägger jag ut frigolit och smäller upp ett bubbelplasttält där utvalda får övervintra tilsammans med lampor och värmefläkt.
aromata
08-05-2011, 20:17
Jag har inte grävt ner till frostfritt. Marken inne i växthuset är torr och när solen skiner på vintern blir det varmare än ute. Risken för problem med tjälen är minimal. I alla fall i södra delarma av landet.
Jag har tagit bort grässvål och lite till och sedan jamnat ut marken. Här bör man "padda" eller vattna så att marken skjunker ihop så mycket den kan. Ett lager sättgrus (ev sand) för exakt utjämning och sedan tegelsten i förband. Sand (kanske hellre sättgrus) i springorna. Det har hållt i 15 år och stenen, som inte är marktegel, har inte frusit sönder alls eftersom den är torr hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.