lillstrumpan79
08-05-2011, 19:44
r det ngon som anvnder sitt vxthus som uterum och har vxterna i krukor? Hur har du gjort markberedningen? Har du grvt ner till frostfritt?
Davidoff
08-05-2011, 19:53
Inte uterum, men jag har vxterna i krukor, eller tminstone inte nedgrvda i jorden. Gjorde ingen markberedning alls utan smllde upp vxthuset p grsmattan. Ska lgga p duk och trdck i veckan, tror jag. Mest fr att slippa ogrs. Till vintern lgger jag ut frigolit och smller upp ett bubbelplasttlt dr utvalda fr vervintra tilsammans med lampor och vrmeflkt.
aromata
08-05-2011, 20:17
Jag har inte grvt ner till frostfritt. Marken inne i vxthuset r torr och nr solen skiner p vintern blir det varmare n ute. Risken fr problem med tjlen r minimal. I alla fall i sdra delarma av landet.
Jag har tagit bort grssvl och lite till och sedan jamnat ut marken. Hr br man "padda" eller vattna s att marken skjunker ihop s mycket den kan. Ett lager sttgrus (ev sand) fr exakt utjmning och sedan tegelsten i frband. Sand (kanske hellre sttgrus) i springorna. Det har hllt i 15 r och stenen, som inte r marktegel, har inte frusit snder alls eftersom den r torr hela vintern.