Full version: markberedning vxthus
lillstrumpan79
r det ngon som anvnder sitt vxthus som uterum och har vxterna i krukor? Hur har du gjort markberedningen? Har du grvt ner till frostfritt?
Davidoff
Inte uterum, men jag har vxterna i krukor, eller tminstone inte nedgrvda i jorden. Gjorde ingen markberedning alls utan smllde upp vxthuset p grsmattan. Ska lgga p duk och trdck i veckan, tror jag. Mest fr att slippa ogrs. Till vintern lgger jag ut frigolit och smller upp ett bubbelplasttlt dr utvalda fr vervintra tilsammans med lampor och vrmeflkt.
aromata
Jag har inte grvt ner till frostfritt. Marken inne i vxthuset r torr och nr solen skiner p vintern blir det varmare n ute. Risken fr problem med tjlen r minimal. I alla fall i sdra delarma av landet.

Jag har tagit bort grssvl och lite till och sedan jamnat ut marken. Hr br man "padda" eller vattna s att marken skjunker ihop s mycket den kan. Ett lager sttgrus (ev sand) fr exakt utjmning och sedan tegelsten i frband. Sand (kanske hellre sttgrus) i springorna. Det har hllt i 15 r och stenen, som inte r marktegel, har inte frusit snder alls eftersom den r torr hela vintern.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon