Matillin
08-05-2011, 21:32
Jag är bra sugen på att köpa växter nu och plantera i blomlådor och krukor. Men visst är det lite osäkert att göra det i maj även om det känns som sommar redan nu. :-)
Vill inte hålla på och ta in tunga krukor om det skulle bli frost.
Finns det förresten något man kan täcka blomlådan med om det skulle bli frost så att man slipper ta in den?
Räcker det med en tjock filt kanske?
Bor i zoon 3-4.
jag håller på för fullt! Men det beror på att jag vill ha det fint när vi ska lägga ut huset till försälning. i vanliga fall brukar jag vänta till slutet av maj-början av juni. Jag brukar plantera ut penseer vid påsk i år blev det lite påskliljor och ranukler också.Nu sätter jag dem i trädgården och planterar pelargonior mm. Man kan täcka med sån där vit duk som finns i trädgårdsbutiker eller tidningar
Matillin
08-05-2011, 21:54
Aha du menar fiberduk? Det har vi i så fall liggandes i förrådet tror ja :-)
Ska nog vänta 1 v eller 2 med att köpa blommor till blomkrukorna men är såå sugen :-)
Osså kan man undra varför i hela fridens namn trädgårdsbutikerna säljer så mycket sommarblommor redan. Folk köper som galningar fast det är alldeles för tidigt att egentligen sätta ut dem nu! Och se´n när vi andra, som inte orkar springa o täcka med fiberduk och tänker vänta tills det är fritt fram och lagom ljummet ute även om nätterna........ja, då är det mesta slut! Inte undra på att folk hamstrar....(ond cirkel, utom för handlarna) Det verkar bli tidigare och tidigare varje år, som det dukas upp...
kerstin z5-6
09-05-2011, 19:08
aldrig före 10 juni utom penseer, en frostnatt så är det ajö med anueller
Alexander-VG-zon3
09-05-2011, 19:16
CITAT (fixarn @ 08-05-2011, 23:07)

Osså kan man undra varför i hela fridens namn trädgårdsbutikerna säljer så mycket sommarblommor redan. Folk köper som galningar fast det är alldeles för tidigt att egentligen sätta ut dem nu! Och se´n när vi andra, som inte orkar springa o täcka med fiberduk och tänker vänta tills det är fritt fram och lagom ljummet ute även om nätterna........ja, då är det mesta slut! Inte undra på att folk hamstrar....(ond cirkel, utom för handlarna) Det verkar bli tidigare och tidigare varje år, som det dukas upp...
det kan inte bli tidigare och tidigare, det följer ju vädret ute också i år var det tidigt. och alla dom med inglasadebalkonger och uterum vill ju ha tidigt.
Alexander-VG-zon3
09-05-2011, 19:22
CITAT (Matillin @ 08-05-2011, 22:32)

Jag är bra sugen på att köpa växter nu och plantera i blomlådor och krukor. Men visst är det lite osäkert att göra det i maj även om det känns som sommar redan nu. :-)
Vill inte hålla på och ta in tunga krukor om det skulle bli frost.
Finns det förresten något man kan täcka blomlådan med om det skulle bli frost så att man slipper ta in den?
Räcker det med en tjock filt kanske?
Bor i zoon 3-4.
det beror ju på vart man bor och hur det lokalt råder, hos mig (zon 3-4) är vårfrosten officiellt över 1-15maj. förra veckan var det frost. så här är det ganska säkert efter den 15maj. dock kan det (om än ovanligt här) bli sena frostnätter i första veckan av juni. även längre söderut än mig.
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/vfrost1.jpgjag har redan börjat, men jag orkar ta in. täcker jag använder jag grön vinterväv.
Har penséer, gyllenlack, kapaster som klarar några minusgrader fint. Silvervindan, som jag har, måste täckas annars blir blommorna bruna i toppen. Men med täckning av fiberväv klarar även den några minusgrader. Det enda som händer just silvervindan vid frost är att blommorna blir ledsna. Är på gång med avhärdning av pelargoner och ska även ut med sådderna för första gången idag. Dom kommer åka in över natten.
Har bara sett en av handlarna häromkring som satt upp skyltar om att annuellerna måste skyddas från nattfrost. Däremot svarar dom flesta korrekt vid frågor.
*Stintan*
10-05-2011, 08:53
Har planterat en del på balkongen men skulle det bli kallt så bär jag in det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.