tepa
Hej

Är denna snigel en mördarsnigel? Den har en rand på ryggen och så var den ljus vit-grå på magen. Vad är det för snigel?

Hälsn Tepa
Red Top
Nej!

Den lilla raringen är en kölsnigel.

Det typiska för den arten är just "kölen" på ryggen, som egentligen är kalkrester från det skal den inte längre har. Den gråsvarta kölsnigeln har dessutom det typiska ljusa fältet på undersidan.

En ganska harmlös snigel, som främst äter döda växtdelar. Går inte att jämföra med mördarsnigeln, som har en glupande aptit.

Var rädd om den.

Du kan också titta på fler bilder här: Kölsnigel och här Mer om kölsniglar

Edit: Lade till lite länkar.
KRT
Eftersom det pratas om sniglar - var också försiktig om du hittar en som är ljusgrå m mörkare fläckar/strimmor! Leopardsniglar är sällstynta och bevaransvärda!!!
Kan inte lägga in länkar just nu, men googa så hittar du bilder smile.gif

Mördarsniglar är nästan alltid rödbruna, av olika nyanser, och har ingen tydlug rand på ryggen (iaf inte de i min trädgård wink.gif ).....
Red Top
Länk till pantersnigel: Göteborgs Naturhistoriska Museum
KatteLatte
Leopardsniglar är väl inget att spara på? De verkar också vara på frammarsch; tycker man ser fler och fler av dom krypen.
KRT
Panter eller leopard - ungefär samma sak wink.gif

I alla fall, pantersniglen är sällsynt och jag har aldrig sety den på levande växter. Väldigt vacker och en smula exotisk är den iaf.

Klart man ska spara på dem! Vi behöver sniglar i trädgården och dessutom kan de ge sig på och döda mördarsniglar (och allt som hjälper till med det är mer än välkommey i min trädgård)!
tepa
Hej

Tack snälla ni. Vilken lättnad! Jag hittade nämligen två sådana sniglar vid vår stuga ute på landet på Åland. Hemma i trädgården också på Åland har vi mördarsniglar men dom finns inte så långt ut dit vi har stugan.

Hälsn Tepa
KatteLatte
CITAT (KRT @ 09-05-2011, 08:02) *
...kan de ge sig på och döda mördarsniglar (och allt som hjälper till med det är mer än välkommey i min trädgård)!

Ja DET håller jag med om!
Men de ser så ruskigt otäcka ut.... Fast om de ger sig på sina bruna kusiner så får jag börja fundera på att omvärdera dom.
KRT
CITAT (KatteLatte @ 09-05-2011, 09:14) *
Ja DET håller jag med om!
Men de ser så ruskigt otäcka ut.... Fast om de ger sig på sina bruna kusiner så får jag börja fundera på att omvärdera dom.

Så olika det kan vara, jag tycker de ser snälla ut smile.gif
Hade två st i trädgården i fjol, och vårdade dem ömt - Stor och Liten... Hoppas de klarade vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon