KatteLatte
09-05-2011, 06:15
Adopterade i helgen 2 vinrankor.
Upptäckte då jag skulle plantera dom att det satt löss på båda; såg ut som sköldlöss fast avsevärt större. De jag hittade var bara döda skal, men man får ju räkna med att de förökade sig innan de avled.
Kan det vara vinlöss, och hur allvarligt är det i så fall? Är det öht realistikt att bekämpa eller borde jag göra mig av md rankorna; vill ju inte att mina egna friska rankor blir smittade.
Och hur bekämpar man bäst vinlöss, om det nu kulle vara det som det handlar om? Sprayade igår alla plantor (både nya och egna) med såpvatten, men det kanske inte är tillräckligt?
Är osäker på exakt vad en vinlus är, men vet tyvärr alldeles för väl vad en skäldlus är och såpvatten biter öht inte på sköldlöss (deras sköld skyddar den). Evt kan såpsprit fungera i kombination m manuellt dödande, andra använder "cigarettavkok" och blur man tillräckligt desperat tar man till starkare grejor alt slänger växten.....
Bengalow
09-05-2011, 12:15
Det är sköldlöss! Dom sitter ofta skyddat i barksprickorna. Vad som gäller är manuellt dödande. Tryck sönder dom du ser. Egentligen ingen fara...
Vinlusen sitter på rötterna. Jag har för mig att de är utrotade. Det är mer än 140 år sedan de "slog till" i Europa, och ödelade i princip alla odlingar.
CITAT (Bengalow @ 09-05-2011, 13:15)

Det är sköldlöss! Dom sitter ofta skyddat i barksprickorna. Vad som gäller är manuellt dödande. Tryck sönder dom du ser. Egentligen ingen fara...
Angriper dessutom nästan alltid bara försvagade plantor eller plantor som inte trivs! Kan tom försvinna av sig själv när växten mår bättre och trivs.....
KatteLatte
09-05-2011, 12:37
Tack snälla, nu känner jag mig mycket lugnare. Har hunnit googla litet på vinlöss under tiden och det är nog sköldlöss. Även om de var rejält stora jämfört med de jag tidigare åkat ut för. Inte lätt att bli av med men i alla fall hanterbart.
Och när de här plantorna senast fick omvårdnad vet jag inte. Kan vara så illa att de stått övergivna i växthuset under senaste året, om man vet bakgrunden för fastigheten dom kom ifrån. Men nu har de i alla fall kommit hem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.