Full version: Smitare
malcolm
Upptäckte denna skada på höger bakdörr på min bil igår, någon har orsakat denna buckla och bara åkt därifrån utan att lämna en lapp eller någonting. Antar att jag inte får något på försäkringen eftersom jag inte vet vem som orsakat den eller ens när och var det skett. Skadan sitter på höger sida och på den sidan är man ju sällan som förare, blir rent ut sagt förbannad när folk beter sig på detta viset. Lär kosta en bra slant att reparera detta och även OM försäkringsbolaget ställer upp så är det flera tusen i självrisk, pengar som jag inte har. ranting.gif

[attachment=60405:BUCKLA.JPG]
tomas99
Utför du ingen okulärbesiktning innan du far iväg med bilen?
malcolm
Nej
*Stintan*
Tyvärr lär du inte få ut något på försäkringen eftersom du varken vet när eller var skadan skett och inga vittnen finns. Annars går väl trafikskadeföreningen in med ersättning - självrisk men då måste man som sagt veta lite mer.
malcolm
Ringde nyss till mitt försäkringsbolag och jag får visst ersättning för skadan men det kostar 4500:- i självrisk, de rekommenderade tom. en speciell verkstad i närheten av där jag bor. Vet inte om jag kommer låta fixa bilen, ganska mycket pengar för en kärra från -95.

Hur kan du förresten uttala dig så tvärsäkert när du uppenbarligen inte vet?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 09-05-2011, 09:20) *
Ringde nyss till mitt försäkringsbolag och jag får visst ersättning för skadan men det kostar 4500:- i självrisk, de rekommenderade tom. en speciell verkstad i närheten av där jag bor. Vet inte om jag kommer låta fixa bilen, ganska mycket pengar för en kärra från -95.

Hur kan du förresten uttala dig så tvärsäkert när du uppenbarligen inte vet?

Därför att jag råkat ut för samma sak men det kanske är olika hos försäkringsbolagen.
malcolm
Beror säkert på hur fordonet är försäkrat också, om man har helförsäkring eller inte.
Aqvakul
Självrisken är 5 % av basbeloppet (2 140 kronor just nu)...

Trafikförsäkringsföreningen...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 09-05-2011, 10:04) *
Självrisken är 5 % av basbeloppet (2 140 kronor just nu)...

Trafikförsäkringsföreningen...

Fast nu var det väl Malcolms eget försäkringsbolag som skulle ersätta. Antagligen därför självrisken blir så hög.

Trafikförsäkringsföreningen har ju villkor.

Citat: "För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att ditt fordon var parkerat och att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon. Från ersättningen gör TFF ett självriskavdrag med 2.140 kr för skador som hänt under 2011."
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 09-05-2011, 10:31) *
Fast nu var det väl Malcolms eget försäkringsbolag som skulle ersätta. Antagligen därför självrisken blir så hög.

Trafikförsäkringsföreningen har ju villkor.

Citat: "För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att ditt fordon var parkerat och att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon. Från ersättningen gör TFF ett självriskavdrag med 2.140 kr för skador som hänt under 2011."

Tror att det går att hävda här... (Jag har själv varit med om en liknande situation...)
malcolm
Kollade på Mekonomens hemsida nu, en ny dörrplåt kostar 662 kr där så en sådan får det bli och så sätter jag dit den själv, tillkommer lackering men det gör jag också själv. Har både el- och luftdriven sprutpistol + TIG- och MIG-svets.
malcolm
Kollade igen och såg att plåten som Mekonomen har är den biten som sitter under listen och huvudbucklan sitter ovanför, skall dock försöka byta ut en bit mitt i dörrpanelen men den klipper jag till själv och svetsar dit. Har gjort plåtarbeten på bilar förr med gott resultat så det skall nog fixa sig. Den behöver ju inte se ut som ny heller, när jag lagade min Opel Kadett blev resultatet så bra att det inte ens syntes att jag gjort nå´t.
gnon49
CITAT (malcolm @ 09-05-2011, 12:01) *
Kollade igen och såg att plåten som Mekonomen har är den biten som sitter under listen och huvudbucklan sitter ovanför, skall dock försöka byta ut en bit mitt i dörrpanelen men den klipper jag till själv och svetsar dit. Har gjort plåtarbeten på bilar förr med gott resultat så det skall nog fixa sig. Den behöver ju inte se ut som ny heller, när jag lagade min Opel Kadett blev resultatet så bra att det inte ens syntes att jag gjort nå´t.

Är det inte lättare att spackla? Eller är hela dörrsidan inbuktad?
malcolm
CITAT (gnon49 @ 09-05-2011, 12:43) *
Är det inte lättare att spackla? Eller är hela dörrsidan inbuktad?

Tror det blir en för tung klump om jag skall spacka men om jag slår ut det värsta inifrån så kanske det kan gå.
Anma
Varför inte leta efter en ny dörr på skroten? Med tur hittar du en i samma färg. Men det kanske blir dyrare ändå?
Huggorm
Eller bara låt det vara, en buckla hit eller dit gör väll inte så mycket. Jag körde sönder spoilern samt ena dimljuset mot en grävling i somras, och jag har inte orkat fixa det än wacko.gif
netha
Jag hade en gång en Saab ... en traktor "råkade" komma åt höger dörr med skopan ...
Anmälde till Trafikskadeföreningen .. tror det hette så och fick lämna in bilen på verkstad där de fixade skadan. Ingen självrisk ...jag hade halvförsäkring.
aanderss
skulle aldrig kunna smita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon