katrin
Hej alla trädgårdsproffs! flirting.gif

Jag ska gräva en rabatt i gräsmattan. Soligt läge i zon 3, och dessvärre i ett rådjursstråk. Jag tänker att grundformen nog ska vara som en "avlång böjd trekant", med den kortare basen mot den nysatta häggmispelhäcken mot grannen, och sen att den smalnar av ut mot gräsmattan, kanske kryper fram en bit framför lekstugan. Mjuka former förstås, kanske njurformad men att kortsidan mot grannen är bredare. Snyggt och lättskött förstås, jag ser mig fortfarande som nybörjare, och med hus, 2 barn och eget företag så finns det inte alltid ork att gulla jättemycket, även om jag tycker att det är kul!!! Har egentligen inga platsbegränsningar, hellre en större maffigare plantering än massa små öar som ska rundas med gräsklipparen whist.gif

Idag står det några buskar där, ska försöka bifoga bilder:
[attachment=60408:Buskar.jpg][attachment=60409:Buskar2.jpg]
En gammal doftshersmin som jag vill behålla, den är idag ca 2 m hög och rätt så vid. (Står bakom de andra buskarna på bilderna och syns knappt.) Tänker att den ska få vara bak-kanten/det bakre "hörnet" i rabatten. Hur ska jag tänka med den? Vad blir bäst att sätta/inte sätta bredvid den?

Idag står där även en brudspirea som ska flyttas (den gråaste i mitten mot grannen), och en rosa klasespirea som jag håller på att gräva upp och ska flytta. De är tre gamla buskar som hamnade där i en grupp när vi byggde huset på en gammal tomt för 5 år sen, men jag tycker inte att de är så fina ihop, så nu ska det äntligen bli ändring på det tongue.gif Dessutom har en fläder som vi fått av grannen hamnat där, längst till vänster av de fyra. Den är jag lite osäker på om den ska få stå kvar eller om jag ska flytta den också. Går det att göra något snyggt med den där den står?
Trädet till vänster om lekstugan är ett gammalt plommonträd. Och de till vänster om buskarna när grannens underbara äppelträd!

Sen har jag lite plantor som jag gärna vill ha med, som ska flyttas ifrån en annan rabatt som håller på att svämma över:
Rosa myskmalva, 3-4 plantor
Lammöron, ett gäng
En Ceriseröd pion (nån bonn-variant tror jag flirting.gif )
Eventuellt Kärleksört, ganska många små plantor
Säkert fler också.
Älskar tonerna som går i vit/grå/rosa/lila/blå, så det är där jag ska försöka hålla mig happy.gif

Funderar på någon mer buske, kanske en ros?, som kan komplettera/avlösa/bryta av mot doftschersminen? Och eller ett litet prydnadsträd? Vad i så fall?
Jag har gått och längtat efter att göra detta i över ett år, men nu när jag började gräva så tappade jag alla ideér på vad man kan göra...

Alla ideer, tankar och reflektioner om detta mottages tacksamt!!!
/Katrin
katrin
Spånar vidare själv...

Vi kommer mest att se planteringen på lite avstånd, så lite höjd och struktur vore kul att få till, inte så mycket pytteblommor, mer rejäla växter som bildar stommen.
Egentligen är det nån sorts grovplanering jag skulle behöva hjälp med. Form på rabatten, val av buske, träd och placering av dessa. Är det bättre att flytta tråden till träd och buskar istället???
kerstin z5-6
HEJ!Det tar ofta ett litet tag att få svar:)
vit/grå/rosa/lila/blå är en fin färgskala,kan tänka mej att du vill ha fint vår-höst i din nya rabatt
Något vacker vit eller rosa rosprimadonna borde du ha-i din zon finns massor av olika rosor att välja på
Stäppsalvia,riddarsporrar passar till resten av växterna och är mkt fina med rosor
Ta till stort och sammanhängande när du gräver är helt rätt
Plantera växterna i grupper om 3, 5,7 st perenner)
Alpmarton,violruta,vit hässleklocka,Astrantia,liljor passar in.
Planterar du tätt behöver du inte rensa så mkt ogräs när växterna vuxit ihop.
20d.jpg
katrin
Tack för växtförslagen Kerstin!

Tips på någon specifik ros?

Tar just nu en paus ifrån grävandet, (j-ar vad det ska vara stora rotklumpar på buskarna sweatingbullets.gif ) och funderar på om jag kanske ska ha kvar fläderbusken och stamma upp den som ett av de andra "hörnen" mot grannen. Har sett några uppstammade fläderbuskar (på bild...), som varit riktigt fina, och jag tror att den sitter ganska bra placerad. För och nackdelar med att spara flädern???
kerstin z5-6
Titta på de remonterande rosorna, gruppen Austin eller remonterande buskrosor.Jag kan inte ha dem pg klimatet men skulle gärna vilja
nack del med att spara o stamma fläder är nog enbart att vedartade växter som kan bli stora kräver att du vattnar mer i din rabatt:)
kolmask
Kerstin - vad är det för växt i förgrunden på din bild? Den där med långa svansar med ljusa blommor?
kerstin z5-6
Franskt kungsljus.Verbascum chaxxi album.. trevliga , frösår sig men lätta att flytta eller bara plocka upp
helt perenna:)

kolmask
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-05-2011, 20:30) *
Franskt kungsljus.Verbascum chaxxi album.. trevliga , frösår sig men lätta att flytta eller bara plocka upp
helt perenna:)

Aha, tack! Jag har frösått några kungsljus i vår, men det lär väl ta några år innan de blir lika fina som dina...
kerstin z5-6
Kungsljus är en av få perenner som blommar år ett, hoppas du får se dem i år.Nästa år är de mkt mer maffiga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon