Full version: FRÖKATALOGER
Aila
Mama Mia !!!!

Nu har dom alla anlänt igen.... dessa fantastiska frökataloger!!!

Men hujedamej vilket jobb att återigen välja och vraka vad skall sås i år!

Samma visa varje år.....Jag bestämde mig i fjol , jag inte ska ha så mycket nästa år. Nu skall jag ha diciplin. Fast jag kan ju i alla fall beställa några kataloger för skojs skull wink.gif inte behöver jag bli så tråkig, så jag inte ens kan kolla lite vad dom har för nytt i år: Så är det ..har fallit i de gamla synderna .
Skulle behöva anlita en doktor mot denna svåra åkomma, är i strid med mitt habegär och förståndet biggrin.gif biggrin.gif

Fast det är underbart !
agneta
Jag har fördjupat mig i rockdala katalogen med alla undebara fuchsier
skulle vilja ha allihopa men måste väll välja några stycken.

Hoppas de som jag beställde ifjol har överlevt. Jag har förvarat dem i matkällaren. De ser sten döda ut men det kanske det gör under vintern.
Ska de ha vatten under vintern? Tips motages gärna.
biggrin.gif
Gott nytt år
Agneta
Kajsa
Hej
Rockdalas Fuchsia och Pelargon katalog är en underbar nattlektyr, och man bara måste prova nya sorter, det dör alltid några för mig varje vinter.
Har dom i ett mörkt, svalt garage, brukar ta vattenslangen och spruta lite
på dom, inte vattna igenom dom. Fuchsiorna ska vila, sprutar ett par gånger under en vinter. Men en del dör, och det är alltid roligt köpa nytt.
En har jag klarat i fem år, en liten som heter Little Beauty, har bara klippt
ner den på våren. Man får prova sig fram.
Hälsn. Kajsa wub.gif
abborrmaster
frökataloger ja... Var beställer man bra sådana... Jag tror att en impectakatalogen är på väg till mitt hem.

Så jag syftar kanske mest på köksträdgårdsfröer.

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs http://www.runabergsfroer.se

Bästa svenska katalogen tycker jag när det gäller grönsaksfrö, fröerna är även bra, de brukar provodla sorterna i sverige hos runåbergs (något som Impecta inte verkar göra). Det finns inga tjusiga färgglada foton men mycket bra odlingsinformation, har man ingen bok om grönsaksodling så klarar man sig mycket bra med denna katalog, det står hur och när man sår, lite om vilken jord, hur man skördar, odlar sitt eget frö, historia, vilka grönsaker som kan odlas ihop etc.
abborrmaster
just ja, ringer och beställer det på momangen nästan... Odlingsböcker är det ont om i övrigt.

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Njae odlingsböcker finns det väl ganska gott om nu på senare tid när det gäller köksväxter, Lena Israelsson har ju gett ut en del böcker ex. handbok för köksträdgården, odla orientaliskt, jordens täppor

Även Åke Truedsson har gett ut en hel del böcker om odling av köksväxter ex.Odlarglädje i grönsakslandet och Tomater från planta till skörd.

Dessa böcker kan man dock låna på biblioteket om man vill ha grundligare information än den som står i Runåbergs katalog.
abborrmaster
jag menade ont om i mitt eget hem... smile.gif

Men iallafall... ska nog sticka till bibblan o låna lite sånt, jag ska ändå lämna tillbaks försenade böcker dit.

/Simon
Ingrid på Västkusten
Om man läser engelska är Joy Larkcoms bok Salats for small Gardens en superduper bok bra mkt mera kompakt och användbar info samt mkt lätt att ha med sig ute i landet än Handbok för Köksträdgården!
Infon i Odla Orientaliskt och Köksträdgården - det gröna arvet är superduperbra - och Åke T's bok om odla i Uterum är väl värd att ha med.

Måste erkänna min enorma förtjusning i Joy Larkcoms böcker - Creative Vegetable Gardening och i allra högsta grad Oriental Vegetables - hon var först och alla har hämtat ifrån den boken!!

Vidare kan jag rekommendera John Jeavons 'How to grow more vegetables etc than you thought possible on less land you can imagine'---hemsk titel men ACK så grundläggande - en verklig hörnsten !
abborrmaster
hmm... jag lånar det som finns av intresse på trädgårds-hyllorna på bibblan, sundbybergsbibliotek är inte det allra största tyvär wacko.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Även om biblioteket är litet brukar man kunna låna det mesta via fjärrlån (åtminstone när det gäller svenska böcker) på mitt bibliotek har jag för mig de tar 5kr för att beställa böcker från annat bibliotek vilket jag tycker är billigt med tanke på transporter + att de ringer hem till en när böckerna kommit in.
abborrmaster
okej jag antecknar dina boktitlar... jag lånade böcker vid namn:
nisses svar på läsarnas frågor om trädgårdstäppan
köksväxter
bonniers stora bok om grönsaker frukt och bär

ett par e feta satt de räcker no ett tag...

/Simon
Emser
hej,
finns det någon mer frötidning av värde att lägga på minnet? jag har kollat in Impecta samt Lindbloms Frö - jag är inte ute efter grönsaker, för jag har bara en balkong!!! sad.gif
Ingrid på Västkusten
Mormors Väster , rara Växter , Rockdala - etc etc
Det blir värre för varje ÅR!

Hälsar ingrid
Emser
blink.gif wacko.gif unsure.gif
Men....hjälp...*ynklig*
hur som helst så kommer jag nog att beställa alla mina frön ifårn Impecta. med deras bilder - som de flesta andra sidor jag har kollat in inte har!- så har de övertalat mig, nästan iaf.!?!

Men det är ju så många, herre G., kan man bli yr i bollen för mindre?
abborrmaster
Impecta har grymt (grymt) mycket iallafall, det är dem och raraväxter som jag har beställt frön från i år...
Nä nu ljög jag rara växter och nån firma som jag glömt namnet på (bra där simon). Men hade jag varit en snobbis som springer runt med annat kort än uttagskort så hade jag förmodligen konsumerat ifrån impecta.

/Simon
abborrmaster
men vad lång tid det taaar... Jag har beställt frön o kataloger o andra grejer men det e ente ett spår av dem...
/Simon
Aila
Eller Ingrid.....Det blir bättre och bättre år för år ....de där med fr ökatalogerna.... I love the NEWS smile.gif Underbara saker i Rockdalas nya!!!
Som alltid en åsna mellan 2 hötappar !!!
Ingrid på Västkusten
utrikiska:

http://products.search.shopping.yahoo.com/...,d:22982693,w:b

Åsså svenska - gnägg gnägg gnägg
http://se.search.yahoo.com/search/se?p=fr%F6er

hälsar ingrid
Aila
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.....de kommer lagom till sådden.... det är ju snö ute eller hur?

Så, bara lung,: det gäller att ha tålamod: det är A och O i allt som gäller trädgård. wink.gif smile.gif
Aila
Hi Hiii,nu har grabben,abbormaster fått fröbeställningsproblem efter den listan laugh.gif Det blir inga läxläsningar på ett tag.
abborrmaster
visa ord aila!
Nu har en del grejer kommit och jag lusläser m.m. Och många kataloger är fortfarande på väg!

/Simon
Emser
Ingrid - Det där var elakt - komma å visa en massa frökataloger bara sådär... wub.gif

Beslutsångest! unsure.gif
abborrmaster
beställ kataloger i papper, roligare så!

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon