Full version: Perenna stockrosor?
Tullerull
Hej!
jag skulle vilja plantera stockrosor längs min husvägg, men hittar bara 1-2 åriga när jag läser på fröpåsar. Finns det perenna att köpa? Antingen frön eller en planta. Frösår de sig kanske själva lätt?
Jag vill helst ha blandade färger.

Några tips?
midas
Perenna stockrosor finns att köpa i plantskolan, själv köpte jag mina första nu i år hos Växthuset i Kristianstad. Tvååriga självsår sig annars väldigt lätt, man måste bara lära sig att känna igen de små så man inte rensar bort dem.
KRT
Visst finns det perenna, oavsett vad vissa säger smile.gif våra är absolut inte frösådda, utan återkommer år efter år på samma rötter som en riktig perenn. Om det går att fröså dem och få nya perenna stockrosor vet jag inte men de BORDE gå. Och eftersom de lätt korsar sig och ger nya färger kan du förmodligen få massor m stockrosor i olika färger om du köper några plantor och sedan sår fröna från dessa......
kerstin z5-6
Det beror på vilken zon du bor i.I högzon är alla utom en bienna,bara den gula Alcea kurdica är helt perenn.
Här blommar de även för sent för att de ska hinna fröså sig
Aqvakul
Min erfarenhet från flera ställen i zon 1 är att de blir mer än bienna, fast aldrig riktigt långlivade perenner. Men om de bara varar 4-5 år så ersätts de ju succesivt av fröplantor. Norröver ser det helt annorlunda ut...
Powerowic
fick en flerårig stockros, för 6 år sedan (Zon3-4) Den har frösått små plantor som har blivit upp till 3 år, efter den här vintern tog alla plantor så mycket stryk att de försvann, Moder plantan blev 5 år
merlin68
Köpte för flera år sedan perenna stockrosfröer av sorten alcea ficifolia av företaget Impecta. Fick mängder av plantor i gula, persikorosa och ljusrosa nyanser- De är fleråriga men kan gå ut efter några år men frösår sig kopiöst yes.gif Blommorna är enkla och "öppna" och plantorna blir hos mig mellan 1m och ca 1, 60 höga beroende var de står.
kerstin z5-6
Stckros är en sk kortlivad perenn, vilket innebär att om de kan själv så sig har du dem .. annrs ett par år .. om du bor under z 4
Monarda
Den här blommar på samma ställe år efter år i zon 4 och självsår sig också rikligt. Har även överlevt senaste vintern och är nu på gång igen.

[attachment=60617:P7290326.jpg]
Fågelvägen
Vilken skönhet! De enkla är de vackraste, tycker jag. Fin bild också, Monarda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon