Molngrabb
09-05-2011, 10:36
Jag har lite ångest... Jag har sått lökfrö men nu ser jag att alla andra kör med sättlök!? Vad göra? Jag vill såklart ha lök i år och frågan är om jag ska pilla upp fröna (vilket känns minst sagt pilligt) och trycka ner sättlök istället?
Jag kan kanske köra sättlök mellan raderna av lökfrö...?
Eva i Västerås
09-05-2011, 11:24
När sådde du? Inom- eller utomhus?
Lökfrö ska nog redan vara en bra bit på väg. Dom ska i jorden rätt tidigt.
Utom i zon 2 är det inomhussådd eller sättlök som gäller.
I alla fall om man ska ha lagringsbar lök på hösten.
Molngrabb
09-05-2011, 11:27
CITAT (Eva i Västerås @ 09-05-2011, 12:24)

När sådde du? Inom- eller utomhus?
Lökfrö ska nog redan vara en bra bit på väg. Dom ska i jorden rätt tidigt.
Utom i zon 2 är det inomhussådd eller sättlök som gäller.
I alla fall om man ska ha lagringsbar lök på hösten.
Jag sådde för två veckor sedan direkt i pallkragarna... Vad tror du om min idé om att sätta sättlök mellan raderna av lökfrö?
Pyssel-Fia
09-05-2011, 12:10
Jag skulle satt sättlöken mellan raderna, ser du sedan att det blir för trång så är det ju bara att dra upp frö-löken när den kommer.
Molngrabb
09-05-2011, 14:41
CITAT (Pyssel-Fia @ 09-05-2011, 13:10)

Jag skulle satt sättlöken mellan raderna, ser du sedan att det blir för trång så är det ju bara att dra upp frö-löken när den kommer.
Bra idé! Tack ska ni ha!
Eva i Västerås
09-05-2011, 18:27
Men du äter väl upp de plantor du drar upp.
Lökblad är jättegott.
Molngrabb
09-05-2011, 20:24
CITAT (Eva i Västerås @ 09-05-2011, 19:27)

Men du äter väl upp de plantor du drar upp.
Lökblad är jättegott.
Ja, men givetvis!

Här i området är det jag och min sambo som är lite smått udda för att vi äter lökblad från framför allt vitlök.
Men kommer det att bli någonting ätbart mer än lökblad från den frösådda löken i år eller kan den övervintra och ge skörd nästa år???
Eva i Västerås
10-05-2011, 11:23
Vanlig gul lök blommar andra året, så jag tror du får några småknortar till lökar i höst och sen vackra blommor nästa år. Ingen ide att spara.
Sättlöken är förvarad i väldigt jämn temperatur så man lurar den att det fortfarande är år 1.
Jag har nån gång satt ut sättlökarna för tidigt, och det har blivit rejäl frost, så det varit minus dagtid också, efter att dom kommit upp.
Då har mer än hälften blommat, och där blev inga lökar alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.