erika.lokander@gmail.com
Vi har köpt ett hus med ett helt övervuxet jordgubbsland. Vi har grävt och hackat och täckt med dukar, men inget hjälper mot allt ogräs. Så nu har jag tagit revor och flyttat till ett nytt jordgubbsland, och planen var att gräva upp de gamla plantorna med ogräs och allt och kasta på komposten. Men när jag började gräva och hacka i landet upptäckte jag att det gick lätt att dela upp jordgubbsplantorna i en massa mindre plantor. Är det dumt att göra så? Landet har gett väldigt stora skördar och supergoda jordgubbar de somrar vi har hunnit bo här, så det känns onödigt att kasta bort om det går att rädda, men jag hittar ingen information om att det ska gå att dela jordgubbsplantor som man ju gör med många andra växter.

Mvh
/erika
Jultorpet
Går det att dela dem så det blir rötter på varje del så är det väl inga problem. Blir det inga rötter på delarna blir det ju mer som sticklingar och kräver kanske lite mer vård innan de rotat sig men jag skulle tro att det går säkert det också.
hajlila
Följ din första instinkt att gräva upp och kasta dem på komposten, de gamla plantorna alltså.

Efter ca 3 år ger jordgubbar mindre och mindre bär. Man förnyar därför jordgubbsland med några års mellanrum genom att ta tillvara revor och plantera om, dessa brukar ta ett år på sig innan de når sin fulla potential och ger mycket bär så få inte panik om de inte verkar så produktiva 1a sommaren de behöver växa till sig.
Man kan ju alltid prova olika saker men nya plantor kommer att ge avsevärt mkt mer bär än de gamla. Synd att lägga tid och omsorg på gamla "uttjänta" plantor när du lätt kan få massor av goda jordgubbar på nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon