Gossen Ruda
En bild på en mängd vitsippor mm.

Fast det intressanta finns längst ner till höger.

Det var ett par röda vitsippor jag "räddade" för några år sen en bit från sommarstugan. Jag har inget minne, fast jag är tyvärr behäftad med ett teflonminne, av att de blommat tidigare så de kanske behövde acklimatisera sig först. Fina blommor och lite ovanliga.

malarmaster
om färgen på bilderna är verklighetstrogen så har jag inte sett den varianten förr,har c.a 20 varianter på vitsippa i trädgården,blåa i olika nyanser,rosa,dubbla kronblad m.m men en helt röd har jag inte sett.Grattis.Ulf
Gossen Ruda
Inget fiffel, varken jag eller kameran ljuger.
Red Top
Väldigt vacker "vitsippa". Skulle nog kalla den lila ist f röd. Den har ju en rätt stark dragning åt blått.

Hittade den här "blåsippan" när jag googlade röd vitsippa. Lilla Birkas inlägg 03-04-2008. Den har nästan samma färg som din underbara "vitsippa", men mer åt det röda hållet.

Hittade också några inlägg i AoT:s forum. Verkar som om den röda vitsippsvarianten finns i Göteborgstrakten.
Aqvakul
"Röda" blåsippor är betydligt vanligare avvikelse än "röda" vitsippor...
Gossen Ruda
Ok, rödlila då. smile.gif Det kan ju tänkas att det är en västlig variation.
Blomstertanten
Åhh, vilken fin "vitsippa"! Väcker habegäret sleep.gif
En sån skulle göra sig bland mina olika sippor flirting.gif
Gossen Ruda
Jag får se om de går att föröka, vet inte hur.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2011, 15:23) *
Jag får se om de går att föröka, vet inte hur.

Vitsippor är lätt att få fler av! Antingen väntar man till den spridit sig eller så gräver man upp en. tongue.gif
Det brukar gå att ta bara en liten bit av roten( I alla fall så lyckades jag när jag delade en rot i flera delar). Vitsippor har ju ganska ytliga "jordstammar" så de är rätt lätta att få upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon