Full version: Slipers...byta jord?
håbelåbe
Hej,
Ja lade dumt nog ner en gammal slipers trädgårdslandet som kant mot gräsmattan. Jag vet inte hur gammal den är men ner kom den. Jag kom året efter på att det kanske inte var så bra med tanke på vad som finns i slipers och tog bort den. Den har legat med överkanten i nivå med jordytan ca ett år. Bör jag gräva bort några dm jord eller!?
/Mats
Gossen Ruda
CITAT (håbelåbe @ 09-05-2011, 21:10) *
Hej,
Ja lade dumt nog ner en gammal slipers trädgårdslandet som kant mot gräsmattan. Jag vet inte hur gammal den är men ner kom den. Jag kom året efter på att det kanske inte var så bra med tanke på vad som finns i slipers och tog bort den. Den har legat med överkanten i nivå med jordytan ca ett år. Bör jag gräva bort några dm jord eller!?
/Mats

Nej, inte nödvändigt. Kreosoten läcker visserligen sakta ut i jorden men den tas inte upp av växter normalt. Äldre sliprar är dessutom ganska urlakade redan. Jag har sett växter som slagit rot direkt i sliprar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon