Tullerull
Är det någon som provat att så de där fröpåsarna med blandade sommarblommor? Blir det bra? Tar de sig?
Funderar lite kring om det kan vara några giftiga blommor i. Jag har nämligen en son på 1,8 år som kommer reka terrängen ganska rejält i sommar misstänker jag:)
Vilka sommarblommor är giftiga förresten?
kerstin z5-6
njae,,och giftighet behöer du inte bekymra dej om .. ge barnen mat:)
*Stintan*
Barn brukar inte äta blommor och du har väl koll på parveln ändå så att han inte lullar runt i rabatten eller landet.

Bäst resultat av dessa fröer tycker jag man får om man bredsår dem och det ska vara ganska glest.
kerstin z5-6
Vad jag menar är att ett otal växter är giftiga, även sommarblommor.Så länge de smakar på allt får man ha koll.Efter den perioden går det bra, inga allvarliga förgiftningar av trädgårdsväxter har rapporterats i Sverige på mkt länge.Diskmedel och andra kemikalier är ofta en orsak till förgiftningar hos barn
Tullerull
CITAT (*Stintan* @ 09-05-2011, 23:50) *
Barn brukar inte äta blommor och du har väl koll på parveln ändå så att han inte lullar runt i rabatten eller landet.

Bäst resultat av dessa fröer tycker jag man får om man bredsår dem och det ska vara ganska glest.

Jo visst försöker man alltid ha koll på sitt barn. Hela tiden. Dygnet runt. Och därför vet jag ju att han kan vara blixtsnabb om man så bara råkar blinka lite för länge. Han är överallt och och nyfiken på allt och ska smaka på allt.
Så då känns det onödigt att utmana ödet och plantera massa giftiga blommor just den här sommaren.
Det var därför jag undrade. Inte för att jag ska släppa ut honom obevakad i trädgården.
KatteLatte
Barn på 1.5-2 år stoppar väl det mesta i mumnnen då dom hittar det.

Min son hade ett antal daggmaskar på sitt samvete då han var i den åldern.....
*Stintan*
Killar kanske e värre biggrin.gif . Man kan lära de små liven tidigt att blommor ska man lukta på inte äta, det funkade bra hos oss. Tror nog det finns andra farliga saker som lockar mer men är man orolig så kan man ju så bara sånt man är säker på är ofarligt som ringblommor o krasse t.ex. För övrigt så är både blåsippan och vitsippan giftig + många andra växter.

Här kan du kolla om en viss växt är giftig http://www.giftinformationscentralen.se/Al...CategoryID=6225
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon