Full version: krypfråga
vildvittra
lite småkryp som jag inte har den blekaste aning om vad det är för sort
både skalbaggen (?) och lilla söta gröna fjärilen hittades vid en sandig sydlig backe

den orange fjärilen fanns i blandskog också i anslutning till den soliga backen

lokalen är Grinda ute i stockholms skärgård

verkar som filerna tar mkt plats så jag får ladda upp i omgångar

fjäril 1, yttepytteliten var den vad kan den heta?

sist men inte minst kommer den fina orange fjärilen:)
Lokan
Den sista fjärilen är en vinbärsfux och den gröna är en snabbvinge. Vet inte om den heter bara snabbvinge eller grön snabbvinge...
Och baggen var jättefin men jag har inte en aning om vad den heter! smile.gif
Ingela i Segersberg
Finfina bilder, Vildvittra tummenupp.gif Baggen heter Grön sandjägare.
Tulipanaros
Vilken vacker bild på vinbärsfuxen! Så fint med det brandgula mot det gröna. De jag har sett har alltid varit så skygga.
vildvittra
tusen tack för svaren!
Lokan: efter att ha spanat mer ser man att den saknar ett ben, undrar vad stackaren råkat ut för ? smile.gif
tack Ingela! sandjägare låter verkligen som dess riktiga namn, snabb som tusan var den!
Tulipanros:tack smile.gif
det gäller att vara snabb! sekunden senare flög den låååångt bort
Gossen Ruda
Svar har inkommit så jag bara kompletterar.

Sandjägaren är ett glupskt rovdjur som gärna jagar myror. Som larv sitter den i ett hål i marken med bara sitt bepansrade huvud synligt. Där lurpassar den på allt som passerar, även där ofta myror.

Snabbvingen heter numera Grön snabbvinge, jag använder dock fortfarande Björnbärsnabbvinge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon